انواع گیربکس نیمه اتوماتیک چیست؟

انواع گیربکس نیمه اتوماتیک چیست؟ المور: المور: یکی از انواع گیربکس های اتومات؛ گیربکس نیمه اتوماتیک است که در این مطلب در مورد نحوه کار آن و همین طور انواع موجود آن بررسی هایی صورت خواهد گرفت.


به گزارش المور به نقل از تعمیرکار، گیربکس های اتومات این روزها درحال تصرف بازار خودروسازی هستند و خیلی از ماشین های جدید به انواع گیربکس های اتوماتیک مجهز می شوند. یکی از گیربکس های اتومات که جدیداً علاقه مندان زیادی نیز به آن تمایل پیدا کرده اند، گیربکس نیمه اتوماتیک است. این انواع گیربکس نیمه اتوماتیک از چه نوع گیربکسی است و اصلا چرا این نام را برای آن در نظر گرفته اند، مواردی است که در این مطلب به آنها پرداخته خواهد شد. پس اگر شما هم دوست دارید در مورد این نوع از گیربکس های اتوماتیک اطلاعات بیشتری را در اختیار داشته باشید، پیشنهاد می نماییم که حتما تا آخر این مطلب را مطالعه کرده و از بخش های مختلف آن استفاده کنید.
ساختار گیربکس اتوماتیک قبل از پرداختن به گیربکس نیمه اتوماتیک به عنوان یکی از انواع گیربکس اتومات، به بررسی ساختار کلی گیربکس های اتومات خواهیم پرداخت. در حالت کلی گیربکس های اتومات ساختار پیچیده تری نسبت به گیربکس های دستی و معمولی دارند و همین پیچیدگی کار نگهداری و تعمیر کردن آنها را نیز حساس تر و مشکل تر می کند. یکی از حرفه ای ترین تعمیرگاه های گیربکس اتوماتیک مجموعه تعمیر کار می باشد. شما می توانید جهت اطلاعات تکمیلی به صفحه تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید.
اما در حالت کلی ساختار این گیربکس ها چگونه است و چه بخش هایی در آن تعبیه شده؟ به گونه ای ساده باید گفته شود که گیربکس اتومات به این صورت کار می کند که نیرویی را از موتور ماشین دریافت کرده و نیروی دریافت شده را به شکل های مختلف به دیفرانسیل و چرخ ها منتقل می کند.
بصورت کلی گیربکس های اتوماتیک را به ۴ بخش مختلف تقسیم بندی می کنند:
مبدل گشتاور؛ کامپیوتر مرکزی یا ایسیو، شیر برقی؛ کلاچ گیربکس؛ چرخ دنده ها. کارکرد گیربکس به این شکل است که در زمانی که خودرو شما سرعت های بالاتری را تجربه می کند، به گشتاور به نسبت کمی نیاز دارد و دنده ها این وظیفه را دارند که گشتاور انتقالی را کنترل کرده و آنرا کم یا زیاد کنند. دنده سنگین تر به مفهوم انتقال بیشتر گشتاور و دنده سبک تر نیز به مفهوم انتقال گشتاور کمتر است. بطور طبیعی در ماشین هایی که گیربکس دستی دارند، خود راننده این پروسه را انجام می دهد و کنترل دنده را بر عهده می گیرد. اما در ماشین هایی که دارای گیربکس اتومات هستند، این کار بصورت کاملاً خودکار بوسیله سیستم به انجام می رسد.
البته خود گیربکس های اتومات دارای انواع مختلفی هستند که ممکنست در عملکرد و ساختار با هم تفاوت هایی را هم داشته باشند. از انواع گیربکس اتومات می توان به گیربکس های سی وی تی، AT، AMT و نیمه اتوماتیک اشاره نمود. در ادامه درباب نوع آخر، یعنی گیربکس نیمه اتوماتیک اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
قیمت گیربکس نیمه اتوماتیک قیمت گیربکس نیمه اتوماتیک به نوع و کیفیت آن بستگی دارد. اما دلیل نام گذاری این گیربکس چیست؟ گیربکس های نیمه اتومات در حقیقت هر دو خاصیت گیربکس اتومات و دستی را دارند و این موجب می شود که راننده در زمان دلخواه بتواند از خاصیت های دستی گیربکس نیز استفاده نماید. البته در این گیربکس ها خبری از کلاچ مجزا به مانند خودرو های با گیربکس دستی نیست.
این گیربکس نیز انرژی مورد نیاز خودرا از موتور خودرو می گیرد و برای حرکت خودرو از شافت ورودی و چرخ دنده های خورشیدی کمک می گیرد. کلاچی نیز بین موتور و گیربکس قرار دارد که موجب درگیر شدن گیربکس می شود. واحد کنترلی نیز وجود دارد که زمان و جهت تعویض دنده را مشخص می کند. وقتی دنده تعویض می شود، واحد کنترل کلاچ را با منتقل کردن نیمه اتومات از موتور درگیر می کند.
اهرم این گیربکس ها ممکنست دارای دکمه ها و کنترل کننده های مختلفی باشد. به طور معمول نشانگر پارک روی اهمر دیده نمی شود و بجای حالت درایو نیز حالت اتوماتیک قرار داده شده است. برای تعویض دنده نیز نشانه های مثبت و منفی وجود دارد که راننده در صورتیکه بخواهد بصورت دستی عمل تعویض دنده را انجام دهد، این امکان را دارد که از این طریق دنده ها را تعویض کند.
انواع گیربکس صنعتی گیربکس صنعتی گیربکسی است که بمنظور منتقل کردن قدرت به کار می آید. طرز کار این گیربکس ها به این شکل است که سرعت و گشتاور به یکدیگر تبدیل می شوند. بر طبق این که دنده ها چگونه در این گیربکس ها قرار می گیرند، آنها را به ۴ نوع گیربکس حلزونی، هلیکال، خورشیدی و سایکلو تقسیم بندی می کنند.
در چنین گیربکسی اختلاف میزان توان ورودی و توان خروجی به میزان راندمان وابسته است؛ باتوجه به اینکه راندمان گیربکس های صنعتی بسیار بالا است، می توان نتیجه گرفت که توان ورودی و خروجی نیز یکسان هستند. درباب کاربرد انواع این گیربکس نیز باید گفت باتوجه به نیاز صنعت به دستگاه های این چنینی، کاربرد گیربکس های صنعتی نیز بسیار زیاد و متنوع است و باتوجه به پیچیدگی و قیمت بالای آن، دقت زیادی در خرید و کار کردن با آن باید صورت بگیرد. قبل از کار کردن با چنین تجهیزاتی باید حتما آموزش های لازم انجام شده باشد.
از اجزای داخلی و اصلی گیربکس های صنعتی نیز می توان به بخش هایی همچون چرخ دنده ها، پوسته، شافت ورودی و شافت خروجی، یاتاقان، کاسه نمد، درپوش برای کنترل روغن و... اشاره نمود.
جمع بندی در این مطلب درباب انواع گیربکس نیمه اتوماتیک صحبت کردیم. شما می توانید با مطالعه این موارد و بررسی اطلاعات مربوط به هر کدام، دید بسیار خوبی را نسبت به این گیربکس های اتوماتیک پیدا کنید. همین طور در صورت بروز هر نوع مشکل در گیربکس های مختلف، این امکان برایتان فراهم گشته است که با مراجعه به مجموعه تخصصی گیربکس تعمیرکار، از خدمات کامل و نوین این مجموعه که با بهره گیری از بهترین متخصصان و کارشناسان ارائه می شود، بهره مند شوید.
انتهای رپرتاژ آگهی


1401/10/18
13:37:13
421
0.0 / 5
موضوعهای خبر: بازار , تخصصی , خدمات , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
almur

المور

لاکشری و فشن

almur.ir - حقوق مادی و معنوی سایت المور محفوظ است