جانشین مدیرعامل بنیاد علوی:

پیشبینی کاهش ۵ درصدی جمعیت روستایی تا سال ۱۴۱۰

پیشبینی کاهش ۵ درصدی جمعیت روستایی تا سال ۱۴۱۰ به گزارش المور، جانشین مدیرعامل بنیاد علوی اظهار داشت: طبق آمار مرکز پژوهش های مجلس و، با عنایت به وضعیت فعلی مناطق محروم و روستایی، تا سال۱۴۱۰ جمعیت روستایی کشور به ۲۰ درصد می رسد که کاهش ۵ درصدی را نشان داده است.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محسن مردعلی روز یکشنبه در همایش گفتمان سازی عدالت اجتماعی فراگیر که در موسسه کار و رفاه اجتماعی برگزار گردید، اضافه کرد: طبق آمار سال ۱۴۰۲ جمعیت روستایی کشور ۲۴ درصد است که رقم ناچیزی است.
وی افزود: این در حالیست که در سال ۱۳۳۵ جمعیت روستایی کشور ۶۸.۸ درصد بوده است.
جانشین مدیرعامل بنیاد علوی، سه عامل شکاف درآمدی، سلامت و آموزش را از دلایل اصلی مهاجرت روستاییان به شهرها دانست.
مردعلی گفت: در سال ۱۳۸۴ درآمد سالانه روستاییان نسبت به شهرنشینان ۳۶ درصد بود که این رقم در سال ۱۳۹۹ به ۴۴ درصد رسید.
وی کمبود امکانات برای حفظ سلامت و آموزش روستاییان و عشایر مناطق محروم را از دیگر عاملهای مهم عنوان نمود و تداوم کاهش جمعیت روستایی را تهدیدی برای کشور دانست.
وی اظهارداشت: تداوم مهاجرت روستاییان به شهرها حاشیه نشینی شهرها و بیکاری و فقر را بیشتر می کند که این تهدیدی برای کشور است؛ ازاین رو رویکرد بنیاد علوی معیشت پایدار و توانمندسازی روستاییان و عشایر در مناطق محروم است.
مردعلی به اجرای طرح حیات و اسما و ایجاد یک شبکه ۵۰۰ نفری در اشتغال، سلامت و آموزش روستاییان و عشایر مناطق محروم خبرداد و اظهار داشت: تا دو هفته آتی این رقم به ۷۰۰ نفر خواهد رسید.

فقرزدایی هدف نهائی صندوق بیمه اجتماعیی روستائیان و عشایر


حامد قادر مرزی مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر با تاکید براینکه فقرزدایی از اهداف تاسیس صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر است اظهار داشت: فقر معضلی چند وجهی است و به تناسب شرایط مناطق جغرافیایی متفاوت می باشد.

به گفته ی ایشان، ابعاد فقر فقط به فقر درآمدی ختم نمی شود بلکه فقر دسترسی، آموزشی، بهداشتی، معنوی، اجتماعی و فرهنگی، مسکنی به دنبال فقر درآمدی وجود دارد.

وی با اعلان اینکه عدم دسترسی به نیازهای اساسی خوراک، پوشاک و مسکن فقر مطلق اطلاق می شود اضافه کرد: فقر نسبی در هر محیطی می تواند اتفاق بیفتد، از زمان مشروطه برنامه مقابله با فقرزدایی داشتیم یعنی ۱۲۰ سال سابقه قانونی فقر زدایی داریم اما نتوانسته ایم این کار را به خوبی اجرا نماییم.

مدیرعامل صندو ق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر اشاره کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم رفع نیازهای اولیه و فقرزدایی در مقدمه قانون اساسی اصل ۳، ۱۹، ۲۰، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۴۰ و ۴۸ آمده اما به درستی اجرا نشده است.

وی در رابطه با فقر زدایی جغرافیایی اظهار داشت: فقر گاهی متاثر از عوامل طبیعی یعنی محرومیت منابع آبی، خشکسالی و غیره است، در ایران هم به سبب نیمه خشک بودن اغلب مناطق کشور بخشی از این فقر طبیعی است که باید رفع گردد.

قادر مرزی اضافه کرد: فقر نسبی توسط هیچ حکومتی در دنیا از بین نرفته است اما مسئله ما فقر مطلق است که باید به نسبت جمعیت به آن توجه گردد.

به گفته ی ایشان، حالا ۲۲ میلیون جمعیت روستایی داریم اما بخش زیادی از آن در آبادی هایی زندگی می کنند که کمتر از ۲۰ خانوار دارد و این ناشی از فقر است.

مدیرعامل صندو ق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر اظهارداشت: مطابق قانون هیچ بخشی از اصول قانون اساسی در رابطه با روستاییان و محرومیت زدایی را اجرا نکردیم و بی قانونی کردیم اما وقتی روستایی برای رهایی از فقر به شهر فرار می کند او را متهم به سکونت غیر رسمی و غیرقانونی می نماییم.

وی اشاره کرد: در سال ۱۳۸۳ صندوق بیمه اجتماعی تشکیل شد و نقشی شایان توجه در فقرزدایی و اشتغال در روستاها داشت ازاین رو به سبب هدایت بخشی از منابع دولتی بسمت روستاها، این صندوق نقش چشمگیری در حفظ جمعیت روستایی داشت.

قادر مرزی با تاکید براینکه در دنیا نظام بیمه ای و سطح پوشش بیمه نشانه توسعه یافتگی کشورها است اظهار داشت: پوشش بیمه اجتماعی را توانستیم در روستا افزایش بدهیم و سبب حفظ جمعیت روستایی و افزایش تولید در مناطق روستایی شدیم.

به گفته ی ایشان، صندوق بیمه اجتماعی در جهت قانون اساسی و دستورات رهبری به دنبال فقر زدایی و گسترش پوشش بیمه ای در استانهای مرزی و مناطق محروم است

وی ادامه داد: افزایش پوشش بیمه افراد زیر پوشش نهادهای حمایتی هم برای آن که در دوران پیری و کهنسالی این افراد پوشش حمایتی داشته باشند، در دستور کار قرار دارد.


بازنشستگی امروز عامل فقر/فقر در روستاها ۳ برابر مناطق شهری


حبیب جباری کارشناس سازمان برنامه و بودجه در این جلسه اظهار داشت: در گذشته فقر در کشور با زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی بودن تداعی می شد اما امروز بازنشسته شدن می تواند عامل فقر شود.

وی هزینه حمل و نقل روستایی و بهداشتی را از عوامل فقر چندبعدی منطقه ای دانست و اضافه کرد: حالا یارانه ای که به فقرا پرداخت می شود ارزش آن یک پنجم شده است که نشان دهنده فقر منطقه ای است.

کارشناس سازمان برنامه و بودجه کشور سه بعد فقر سلامت، مسکن و اشتغال را مهم ترین فقرها دانست و اظهارداشت: شاخص هایی مثل فقر محیط زیستی در مناطق غیرقابل سکونت و لازم المهاجرت مثل خوزستان و سیستان و بلوچستان بخاطر مشکل ریزگردها و طوفان شن و فرسایش خاک باید مورد پژوهش قرار بگیرد.

وی اشاره کرد: برپایه گزارش مرکز پژوهش های مجلس به سبب اقدامات زیرساختی و زیربنا های رفاهی کاهش نسبی فقر روستایی را در دهه ۱۳۸۰ داشتیم اما بعد از اشباع امکانات و گسترش زیرساخت به سبب مشکلات درآمدی و توسعه ای در روستاها و بخصوص نیمه شرقی کشور در دهه ۱۳۹۰ شاهد افزایش سطح فقر روستایی و مناطق پیرامونی بودیم.

جباری اضافه کرد: خانوارها در خانواده های روستایی به سبب نبود دارایی که زندگی را تغییر بدهد، فقیر هستند.

وی اظهار داشت: وسعت فقر در روستاها ۳ برابر مناطق شهری است به صورت مثال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خوزستان در راس استانهای فقیر کشور محسوب می شوند چونکه موقعیت جغرافیایی هم سبب ورود به تله فضایی فقر است.

کارشناس سازمان برنامه و بودجه کشور اضافه کرد: راز موفقیت چین در فقر زدایی وجود برنامه هدفمند فقر زدایی و توسعه اقتصاد است بطوریکه نیمی از جمعیت فقیر خویش را از بین برده است و کشور هند هم این نوع برنامه ریزی را از سال ۲۰۳۰ در دستور کار قرار داده است.

عدالت فضایی در تغییرات قیمت انرژی نباید منجر به فقر حاشیه نشینان شود

همچنین کوثر کریمی پور کارشناس سیاست گذاری در این جلسه اظهار داشت: از سال ۱۳۶۱ طرح های مقدماتی شناسایی مناطق محروم کشور را در دستور کار داشتیم و در سال ۱۳۶۵ مدل مداخله مکان محور مناطق محروم در حوزه فقر را در دستور کار داشتیم.

وی افزود: تهران نگاه مکان محور به فقر در حاشیه دارد اما مراکز استان در جواب تهران معمولاً شاخصهای فقر را چیزهایی دیگر مانند اختلافات قومی و مشکلات راهداری برای مراکز استان ها می دانند.

وی ادامه داد: تصمیم گیری برای فقر منطقه ای از تهران یکی از اشکالات شمرده می شود و هدف گیری ما بیشتر از مکان محور است و افراد را در فقر زدایی فراموش می نماییم. با همین سیاست گذاری زیرساخت سازی کردیم اما با اینحال فقر در مناطق حل نشده است.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد: برای تغییرات قیمت انرژی باید به نفع عدالت فضایی باز توزیع منابع یارانه ای را مطرح نماییم تا تغییرات نرخ انرژی و هدفمند سازی باردیگر یارانه ها سبب صدمه شدید به بخش فقیر حاشیه نشین جامعه نشود.



منبع:

1403/11/09
12:57:41
46
0.0 / 5
موضوعهای خبر: ارز , اقتصاد , بیمه , پوشاك
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
almur

المور

لاکشری و فشن

almur.ir - حقوق مادی و معنوی سایت المور محفوظ است