چالش ها و دغدغه های یک کارگردان تئاتر کار اولی به ما اعتماد کنید
به گزارش المور، علیرضا ترکی نویسنده، کارگردان و تهیه کننده نمایش گربه که در خانه نمایش دا روی صحنه است، در رابطه با چالش های تولید و ایده نگارش این نمایشنامه توضیح داد.
به گزارش المور به نقل از مهر، نمایش «گربه» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا ترکی، در فضایی ابزورد ساخته شده است و از ۲۲ آذر ساعت ۲۰: ۳۰ به مدت یک ساعت در سالن شماره ۲ خانه نمایش دا روی صحنه رفته است. این نمایش به مدت سه شب دیگر تمدید شده و مقرر است تا روز سه شنبه ۴ دی میزبان مخاطبان باشد. علیرضا ترکی در رابطه با شکل گیری نمایشنامه «گربه» که بعنوان یک هنرجوی تئاتر و دانشجوی رشته ادبیات فارسی آنرا نوشته است، بیان نمود: ایده اولیه نمایش «گربه» سه سال پیش در ذهن من شکل گرفت و نوشتن طرح کلی این نمایشنامه تنها حدود یک ربع ساعت زمان برد. این طرح در چارچوب یک اثر کارگاهی اجرا شد و با بازخوردهای خوبی که از استادم و هم کلاسی های آن دوره دریافت کردم، در بالغ کردن این طرح و ایده بیشتر تشویق شدم. وی ادامه داد: من در «گربه» دغدغه های شخصی و اجتماعی خودم را پیدا کردم. این فرایند و بازخوردهایی که به تدریج از دوستان تئاتری و ادبیاتی خودم در رابطه با «گربه» می گرفتم، من را تشویق کرد که این نمایش را روی صحنه ببرم. بالغ بر سه سال در مورد اتمسفر «گربه» که نمایشی با ساختار ابزورد است، پژوهش کردم، متن های شاخص و مهم ادبیات و تئاتر ابزورد را خواندم و در حین مطالعه یادداشت برداری می کردم تا به این سبک پرداخت روایت تسلط پیدا کنم. در طول این سه سال، هشت بار متن را نوشتم و بازنویسی کردم و در این حین، به صنایع ادبی زبان فارسی هم توجه ویژه ای داشته ام. این دانشجوی رشته ادبیات در رابطه با شکل گیری نسخه نهایی نمایشنامه «گربه» توضیح داد: به تدریج که متن پخته تر می شد، آنرا برای دوستان ادبیاتی و تئاتری که با آنها در ارتباط بودم می خواندم و از بازخوردهایشان که مقدار تاثیرگذاری متن را هم نشان می داد، بهره می بردم. در نهایت، پس از شکل گیری گروه نمایش و ارتباط با بازیگران و فراز و فرود برخوردشان با متن، نسخه نهایی به دست آمد و الان این متن با هنرمندی ۲ بازیگر روی صحنه است.
ترکی در رابطه با چالش هایی که بعنوان یک کارگردان کار اولی با آنها روبه رو بوده است، اظهار داشت: بعنوان یک کار اولی، مسائل مالی کار تئاتر در ایران مرا شوکه کرد. همه ما که در فضای هنر زیست می نماییم، آمادگی خطر کردن برای ایده ها و خواسته های هنری خویش را داریم اما این حجم از فشردگی مسائل مالی برای روی صحنه بردن یک نمایش با رعایت استانداردهای شخصی ام برای من قابل تصور نبود. البته این تجربه من را برای ادامه مسیرم در تئاتر آموزش داد. نویسنده و کارگردان نمایش «گربه» ضمن اشاره به این که چالش های شخصی بعنوان مدیر یک پروژه با حدود ۲۰ نفر عوامل که عموما مانند خود او کار اولی بودند، برای او و گروهش سخت، آموزنده و اساسا شیرین بوده است، در رابطه با دیگر چالش اصلی روی صحنه بردن یک اجرا توضیح داد: اگر بحث های مالی را کنار بگذاریم، عدم اعتماد سالن ها، بخصوص سالن های مشهور به یک گروه جوان و یک تهیه کننده و کارگردان کار اولی، من را آزار داد. این مساله تا حدی قابل توجیه است، اما اگر سالن ها و مدیرانشان با کسانیکه تازه آغاز کرده اند، همدلانه تر برخورد کنند، اساسا اتفاق های ویژه ای در انتظار تئاتر ایران خواهد بود. به غیر از این مباحث، من درگیر مسائل فرمی و هنری اجرا بودم که سنگ محکی برای من و اطلاعاتم از این هنر بود تا بتوانم خودم را بعنوان یک کارگردان و نویسنده به جامعه تئاتر معرفی کنم. ایشان در ادامه به نورا حسینی و شاهین زراعتی، بازیگران «گربه» اشاره و در رابطه با فرایند انتخاب آنها خاطرنشان کرد: چندین سال است که نورا حسینی و شاهین زراعتی را بعنوان یک دوست و همکار می شناسم و اتودها و نقش آفرینی های خیلی از این ۲ نفر دیده ام و بعنوان بازیگر، همیشه هر دوی آنها را تحسین کرده ام. اما زمانیکه نمایشنامه را می نوشتم به نورا و شاهین فکر نمی کردم و به تدریج و در پیش تولید به این ۲ بازیگر رسیدم؛ ترکیب بازیگرانی متعهد به کار که شدیداً باهوش هم هستند. ترکی در رابطه با بازیگران نمایش «گربه» افزود: نورا حسینی در پرداخت های فانتزی اش مخاطب را غافلگیر می کند. یکی از چالش هایم با حسینی در این نمایش، هدایت او و رسیدن به زیستی درون گرایانه تر بود که پیش از این، مخاطب از او ندیده باشد که فکر می کنم در این امر موفق بوده ایم. شاهین زراعتی هم بازیگری است که در هرثانیه، می تواند خویش را با شرایط جدید، همراه و هماهنگ و کرده و بعنوان یک طراح اکت دقیق، پیشنهادهای بسیاری را سر راه کارگردان بگذارد و چالش کارگردان برای هدایت او، تعیین و انتخاب مقدار سلیقه واقع در اکت ها است. این کارگردان و نویسنده جوان در پایان، با تاکید بر این که نمایشنامه نویسی و کارگردانی تئاتر اولویت اوست، در رابطه با اهمیت و جایگاه هنر برای خود که اخیرا بعنوان یک کار اولی در جمع کارگردان ها و نویسندگان تئاتر وارد شده است، خاطرنشان کرد: من همیشه، همه هنرها را از ادبیات می دانم و رشته تحصیلی من هم ادبیات فارسی است. هر گونه ای از هنر که بخواهد مفاهیمی را بازگو کند، برای من در ادبیات تقسیم بندی می شود. بعبارت دیگر، برای من هنر از ادبیات آغاز می شود. البته باید پذیرفت که ادبیات دیگر هنر اول ایران یا جهان نیست و هنرمندان باید توانایی ادغام دیگر گونه های هنری با ادبیات را داشته باشند، بخصوص در هنرهای نمایشی که این مساله برای من بعنوان فردی که به هنر تعلق دارم، مستثنی نیست.
منبع: المور
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب