چه خبر از جشنواره موسیقی نواحی فعلا در دسترس نیست!

چه خبر از جشنواره موسیقی نواحی فعلا در دسترس نیست! به گزارش المور، با گذشت چندین ماه از انتشار فراخوان جشنواره موسیقی نواحی و معرفی بخش های مختلف این دوره، اما هنوز از نحوه اجرا یا توقف فعالیتهای این رویداد اطلاع چندانی در دسترس نیست.



خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ اواخر مرداد سال جاری بود که با انتشار فراخوان هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران بنظر می رسید با تغییر نگاهی که از جانب دست اندرکاران ستاد برگزاری این رویداد اعمال شده، جدول زمان بندی و اجراهای این دوره همچون سنوات گذشته حالا اگر نگوییم در کیفیت عالی، بلکه در زمانیکه می تواند بعنوان بهترین فرصت جلب مخاطبان زیاد این حوزه مورد توجه قرار گیرد، در مناطق از قبل تعیین شده برگزار و هنرمندان فعال این عرصه در گروههای سنی مختلف میزبان رویدادی باشند که از جهات مختلفی می تواند تبدیل به یکی از جهانی ترین و معتبرترین رویدادهای موسیقی ایران از پس برگزاری جشنواره هایی چون جشنواره بین المللی موسیقی فجر شود.
رویدادی در حد و اندازه های فراتر از گستره جعفرافیایی ایران زمین که می تواند در جغرافیایی فرهنگی جهان هم نقش بسیار ارزشمندی ایفا کند و در چارچوب یک پهنای گسترده معرف درستی برای «ایران فرهنگیِ» باشد که جای جای آن سرشار از ملودی ها و نغماتی برگرفته از اندیشه و تفکراتی است که خیلی از آنها نشات گرفته از مفاهیم والای الهی و انسانی هستند. پرتوهایی ساطع شده از شادیانه ها، سوگواره ها، کارآواها و خیلی از ملودی هایی که به همه ما، فارغ از برگزاری یک رویداد و جشنواره درس انسانیت، زندگی و دلاوری می دهد و چه بهتر که بتواند در چارچوب یک رویداد ملی موسیقایی نمایش دهنده منتخبی از نواها برای معرفی موسیقی ایران زمین باشد.
مسیری که البته در این چند سالی که از «حیات» و «ممات» آن می گذرد، بسته به شرایط سیاسی و فرهنگی تغییر دولت ها دائم درحال تغییر و تحول بوده و هیچ وقت نتوانسته در یک مسیر از پیش تعیین شده و دارای هدف و متعالی هدایت شود. چون که با ورود هر مدیر یا دبیری به این رویداد، منویات و دستاوردهای مثبت و مطلوب و حتی منفی دوره های گذشته یا به صورت مطلق به محاق فراموشی رفته و یا به علت این که مدیر جدید خواستار دنباله روی منویات دوره قبلی نبوده تلاش کرده، سیاست گذاری های خویش را در روند جاری این رویداد ملی پیاده کند.
سیاست هایی که گاه مثبت و گاه منفی در هر دوره به تناسب فعالیتها با تحولات شگرفی همراه بوده اند. مسیری که به نظر می رسد نه سند و نه اساسنامه و نه هرکلید واژه ای از این دست می تواند شرایط فعلی توجه بیشتر به موسیقی نواحی را بسمت مطلوب خود هدایت کند چونکه فعلاً تبدیل به مسیری شده که نگاه و ایده و طرح مشخصی برای افزایش مخاطب ندارد و هر نتیجه ای که از این مسیر در چارچوب عنوان «جشنواره موسیقی نواحی» پیش روی مخاطبان قرار گیرد، باید بسته به فراخور تغییرات مدیریتی آنرا ارزیابی کرد. محوری که باردیگر همان کلید واژه جهانی ویلیام شکسپیر در نمایشنامه جاودان «هملت» را در ذهن متبادرمی کند: «بودن یا نبودن؛ مساله این است».

به هر ترتیب اهالی رسانه طی دوره های گذشته در رابطه با بایدها و نبایدهای برگزاری جشنواره موسیقی نواحی تا آنجایی که بوده صدمه شناسی های لازم را انجام داده اند؛ گزاره هایی که به نظر می رسد خروجی آنها چه از منظر اخبار و مطالب ساخته شده در روابط عمومی ها، چه کارشناسان و چه خبرنگارانی که دلسوزانه در این راه قدم بر می دارند فعلاً راه به جایی نبرده و هنوز مشخص نیست که چه سرنوشتی در انتظار هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی است؟ مسیری که اگر برپایه زمان بندی دوره های گذشته بخواهیم به ماجرا نگاه نماییم حداقل باید تا به امروز نصف بیشتر مسیر را با عنایت به منطقه ای شدن برگزاری این رویداد طی می کرد و مخاطبان می بایست منتظر بخش «ملی» یا «بین المللی» آن بودند.
اگر بخواهیم منصفانه به ماجرا نگاه نماییم، طبیعتا مبحث جابه جایی دولت ها و انتصاب ها و حواشی مرتبط به آن بطور قطع و حتما زمان زیادی را صرف خود کرده است. مسیری که نتایج تاخیر آن در یک نگاه پلکانی می تواند به رویدادهایی چون جشنواره موسیقی نواحی هم ارتباط پیدا کند. چون که طبیعتا با تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیرو آن انتصاب معاونت امور هنری بعنوان عالی ترین مرجع تصمیم گیری حوزه های موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی طبیعتا باید شاهد تاخیر در فعالیتها بود. فعالیتهایی که در حوزه جشنواره موسیقی نواحی باید در زمینه هایی چون مدیریت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی ایران صورت گیرد. مسیری که فعلاً برای آن تصمیم گیری نشده و تا لحظه مخابره این گزارش هنوز خبری از تغییر و تحولات مدیریتی در این عرصه ها به رسانه ها اطلاع رسانی نشده است که بتوان بر طبق این تغییرات به جمع بندی احتمالی رسید.
شرایطی که حالا به واسطه همین ماجراهایی که به آن اشاره شد، مشخص نیست چه سرنوشتی را در راه برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران قرار داده است. جریانی حدودا نامعلوم که بهتر است مراجع ذی صلاح در این حوزه اطلاع رسانی منسجم تری داشته باشند تا ابتدا مخاطبان، سپس هنرمندان و بعد اهالی رسانه در جریان این مورد قرار بگیرند که آیا می توانند در این چند ماه باقی مانده به پایان سال که جشنواره مهمی چون جشنواره بین المللی موسیقی فجر هم پیش روی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد، منتظر برگزاری دوره هفدهم جشنواره موسیقی نواحی باشند یا خیر؟ مسیری که اگر تصمیمی هم برای توقف موقت یا هر تصمیم دیگری مطرح است می تواند در یک گستره رسانه ای اطلاع رسانی شود.

به هرترتیب آن چه روایت شد، عرضه شرایطی از روند کنونی برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در دوره هفدهم است که سبب شد در ادامه این روایت به روزنگاری آن چه برای این دوره تابحال گذشته بپردازیم و از مسؤلان تصمیم بگیر بخواهیم تا در ایام باقی مانده نسبت به نحوه برگزاری یا برگزار نشدن احتمالی این رویداد موسیقایی به عرضه نقطه نظرات رسمی خود بپردازند. چون که خوب می دانیم چشم امید خیلی از بزرگان و فعالان عرصه موسیقی نواحی به این رویداد معتبر ملی است که می تواند در گستره های بین المللی هم معرفی شود.
۱۹ دی ۱۴۰۲؛ محمد علی مرآتی دبیر دوره هفدهم شد
روز سه شنبه دوازدهم دی سال ۱۴۰۲ بود که آیین پایانی شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون وقت امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله یاری مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در تالار رودکی تهران برگزار شد و طی آن محمد قیوم امینی خلیلی خواننده موسیقی مقامی خراسان، فرامرز رستمی هنرمند فعال حوزه ترانه خوانی شمال خراسان، خداداد صحراروش نوازنده قوشمه شمال خراسان، مجتبی خان قیطاقی نوازنده دوتار شمال خراسان و علی پویانیا خواننده آواز مقامی بویراحمدی نشان درجه یک هنری خویش را دریافت نمودند.
در این بخش از برنامه محمدعلی مرآتی با قرائت حکمی در حضور محمدمهدی اسماعیلی، محمود سالاری و امیرحسین سمیعی از جانب محمود سالاری بار دیگر بعنوان دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران انتخاب گردید.
محمدعلی مرآتی، متولد اول مهر ۱۳۵۱، در رشته موسیقی تحصیل کرده و مدرک دکترای اتنوموزیکولوژی از دانشگاه پاریس دارد. کمانچه را نزد استادانی چون منوچهر طاهرزاده، محمود مرآتی و اردشیر کامکار و هادی منتظری یاد گرفته و مبانی تخصصی موسیقی دستگاهی ایران و آهنگسازی را نزد استادانی چون فرامرز پایور، هوشنگ ظریف، منصور نریمان، محمدرضا لطفی، احمد پژمان، محمدرضا درویشی، کامبیز روشن روان، فرهاد فخرالدینی و هوشنگ کامکار در دانشگاه تهران بین سالهای ۷۳ تا ۷۹ آموخته است. او آهنگسازی های مختلفی در کارنامه هنری خود دارد.
وی مسئولیت دبیری و عضویت در شورای سیاستگذاری در چندین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران و هم عضویت در هیأت انتخاب و داوری و شورای سیاستگذاری را در ادوار مختلف جشنواره موسیقی فجر برعهده داشته است.

۱۴ تیر ۱۴۰۳؛ آقای دبیر مدیرعامل انجمن موسیقی ایران شد
از جزئیات ماجرای برگزاری دوره هفدهم جشنواره موسیقی نواحی ایران خبری نبود تا این که روز چهاردهم تیر سال ۱۴۰۳ خبر رسید که محمدعلی مرآتی پژوهشگری که زمستان سال ۱۴۰۲ حکم دبیری جشنواره را دریافت کرده بود، از جانب امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسمت مدیرعاملی انجمن موسیقی ایرانی انتخاب شده است.
این در حالیست که بخش اجرایی جشنواره موسیقی نواحی ایران و اساسا جشنواره های ملی زیر پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط انجمن موسیقی ایران صورت می گیرد. مسیری که برخی ها هم به آن خرده گرفتند که انتخاب مرآتی بعنوان مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و مدیریت هم زمان جشنواره موسیقی نواحی به شکل هم زمان چندان به صلاح نیست.
توضیح این که مراسم اعطای این حکم در دفتر موسیقی معاونت هنری و با حضور محمود سالاری معاون هنری وقت، احمد صدری و داوود گنجه ای اعضای هیأت امنای انجمن موسیقی ایران برگزار و از خدمات سید امیرعباس ستایشگر مدیرعامل پیشین انجمن موسیقی ایران هم قدردانی گردید.

۳۰ مرداد ۱۴۰۳؛ فراخوان دوره هفدهم جشنواره موسیقی نواحی منتشر گردید
دبیرخانه هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی روز سی ام مرداد سال ۱۴۰۳ بود که با انتشار متن فراخوان و اعلام برگزاری آن در ۲ مرحله منطقه ای و ملی ـ بین المللی از کلیه هنرمندان حوزه موسیقی اقوام در قسمت های «اجرای صحنه ای» و «پژوهشی» دعوت به عمل آورد.
بر اساس آنچه در این خبر انتشار یافت، قرار بود بخش اول این دوره از جشنواره در ۵ منطقه ایران در مهر ۱۴۰۳، در یک گستره ملی به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استانهای سراسر کشور به شکل غیررقابتی برگزار گردد.
بر این اساس، مرحله منطقه ای این جشنواره در استانهای تهران، قزوین، مازندران، خراسان شمالی، سمنان، گلستان، البرز، و قم با برگزاری در استان خراسان شمالی بعنوان منطقه اول، استانهای اصفهان، فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان با برگزاری در استان چهارمحال و بختیاری بعنوان منطقه دوم، استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و گیلان با برگزاری در استان اردبیل بعنوان منطقه سوم، استانهای کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی و کردستان با برگزاری در استان کرمانشاه بعنوان منطقه چهارم، استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان و هرمزگان با برگزاری در استان کرمان بعنوان منطقه پنجم می بایست، برگزار می شد.

شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳؛ برگزاری یک نشست هماهنگی در استان اردبیل
روز شنبه سوم شهریور بود که نشست هماهنگی هفدهمین جشنواره منطقه ای موسیقی نواحی ایران در اداره ارشاد استان اردبیل بعنوان میزبان منطقه سه با حضور مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، معاون امور هنری اداره ارشاد استان اردبیل و اعضای انجمن موسیقی استان برگزار گردید.
در این نشست در رابطه با مسائل اجرایی همچون اسکان و پذیرایی از هنرمندان نواحی، سالن و لزوم صدابرداری دقیق و نورپردازی، نحوه معرفی هنرمندان استان میزبان به جشنواره جهت داوری آثار توسط هیأت انتخاب، ثبت نام هنرمندان پیشکسوت استان اردبیل در سامانه «بامک» انجمن موسیقی ایران، و هماهنگی با صدا و سیمای استان جهت پوشش اجراها بحث و گفتگو شد.
حفظ کرامت هنرمندان و شناسایی موسیقیدانان اصیل و بخصوص گمنام برای حضور در جشنواره در منطقه سه و همینطور اجرای منظم و مؤثر در ایام برگزاری جشنواره همچون نکاتی بود که توسط مدیرعامل انجمن موسیقی ایران (محمدعلی مرآتی) عنوان شد.
توضیح این که انتشار این خبر در پایگاه اطلاع رسانی انجمن موسیقی ایران به شکلی آخرین خبر رسمی انتشار یافته از جانب ستاد برگزاری جشنواره موسیقی نواحی بود. مسیری که دیگر اطلاع رسانی چندانی از روند جشنواره به رسانه ها ارسال نشد تا سرنوشت برگزاری دوره هفدهم فعلاً در هاله ای از ابهام قرار گیرد.

۶ آذر ۱۴۰۳؛ اطلاعیه انجمن موسیقی و تمام...!
غیر از یک یا دو مصاحبه موضوعی محمدعلی مرآتی دبیر این دوره از جشنواره با برخی از خبرگزاری ها آن هم در رابطه با نکات شبهه برانگیزی که در متن فراخوان وجود داشت و وی ملزم به پاسخگوی در رابطه با هر یک از آنها بود، خبر چندانی از جانب ستاد برگزاری جشنواره به عموم رسانه ها ارسال نمی شد.
تا این که روز ششم آذر بود که انجمن موسیقی ایران در جواب یکی از خبرگزاری ها در رابطه با علت تاخیر پیش آمده پیرامون جشنواره موسیقی نواحی توضیح داد: «قرار بود که مرحله اول جشنواره از ۱۸ مهر آغاز شود و کلیه اقدامات لازم برای برگزاری جشنواره صورت گرفته بود و کاملا آماده برگزاری بودیم. با این وجود به دلیل تغییر معاونت هنری به ما اعلام گردید که باید تا زمان مشخص شدن تکلیف معاون هنری، صبر نماییم. حالا هم منتظر دستور خانم رضایی هستیم تا جشنواره را برگزار نماییم اما هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده است. این در شرایطی است که کلیه اطلاعات لازم در رابطه با برگزاری جشنواره را در اختیار ایشان قرار داده و اعلام نموده ایم که بمحض دریافت تأییدیه ایشان، جشنواره را برگزار می نماییم. اما هنوز تأییدی از سمت ایشان برای برگزاری جشنواره به ما ابلاغ نشده است.»
این توضیح در واقع تازه ترین خبری بود که از برگزاری هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران در رسانه ها منتشر گردید. مسیری که هنوز معلوم نیست چه سرنوشتی پیدا خواهد نمود و باید دید که آیا در ایام پیش رو پاسخ قطعی از جانب مراجع در رابطه با برگزاری این رویداد مهم منتشر می شود یا نه؟ فعلاً آنچه مشخص است در دسترس نبودن رویداد مهمی است که باید هرچه سریعتر در رابطه با نحوه برگزاری آن اطلاع رسانی لازم صورت گیرد.


منبع:

1403/09/26
10:35:18
27
0.0 / 5
موضوعهای خبر: ارز , بین المللی , تخصصی , ثبت نام
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
almur

المور

لاکشری و فشن

almur.ir - حقوق مادی و معنوی سایت المور محفوظ است