تابلوی انصار الله ضیافت نوری که نور الهی و قدسی است
المور: در مراسم رونمایی تابلوی نقاشی انصار الله اثر عبدالحمید قدیریان، بر وجوه قابل اعتنای این تابلو تاکید گردید.
به گزارش المور به نقل از مهر، مراسم رونمایی از تابلوی نقاشی سه لته ای «انصار الله» به روایت عبدالحمید قدیریان عصر چهارشنبه ۲۳ آبان در تماشاخانه مهر حوزه هنری اجرا شد. در این مراسم، مجید شاه حسینی رییس فرهنگستان هنر، محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری، محمدعلی رجبی، محسن مومنی شریف، محمد زرویی نصرآباد سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، صابر شیخ رضایی، سیدشهاب الدین شکیبا، سیدمهدی مطهری نژاد و تعدادی از هنرمندان و علاقه مندان حضور داشتند. هنرمندان متصل، منطق روایت شان قرآنی است مجید شاه حسینی در آغاز این مراسم بر وجوه قابل اعتنای تابلوی «انصار الله» اصرار کرد و اظهار داشت: هر چه به ظهور نزدیک تر می شویم، منطق جهان بر ریل تاریخ مقدس خواهد بود. تاریخی که حقیقی ترین تاریخ قلمداد می شود، هیچ تحریفی هم نیست، هنرمندان متصل که منطق روایت شان قرآنی است و هنرشان با قران تنظیم شده، نگاهی عمیق و لطیف پیدا می کنند. عبدالحمید قدیریان نیز سال هاست در این ریل، دست به آفرینش هنری زده است و از نقد هم خسته نمی گردد.
وی با اعلان اینکه خیلی ها این جنس هنر را نمی پسندند، درباره ی نور تابلوی «انصار الله» اشاره کرد: این نگاه که خیلی ها آنرا نمی پسندند، اتفاقاً برای تیرگی ها نیز سهمی قائل است اما هویت مستقل ندارد و ظلمات متکثر است. در این تابلو هم ظلمت را در فقدان نور می بینیم، نوری که مقرر است ظلمات این جهان را با شعاع خود بشکافد. همچنین، وجه قرآنی تابلو نیز اشاره به آیه ۵۲ سوره آل عمران دارد. منطق قرآن هدایت با نور است شاه حسینی با تأکید بر این که هنر دینی حماسی که مبتنی بر آیات قرآن است، اظهار داشت: منطق قرآن هدایت با نور است و هم اکنون نیز دنیا این مسیر را طی می کند. مقام معظم رهبری نیز فرموده اند که نزدیک قله هستیم و خستگی غیرمجاز است. آنهایی که به هنر قدسی معتقد نیستند، با این هنر نورانی ارتباط نمی گیرد و سوال اصلی این است که صرف نظر از تمامی نورانیت ها و معنویت ها، آیا دنیا زبانش تغییر نکرده است؟ واقعاً سال ها قبل، حجم اتفاقات در طول سال اینگونه بود؟ آیا حس نمی شود زبان و لحن جهان عوض شده است!؟ همه این حسگرهای معنوی و زبان تاریخ عرفی بسته شده است اما نور وقتی می آید وحوش هم به آن مهر تایید می زنند. رییس فرهنگستان هنر در آخر بیان کرد: این مکاشفه در این تابلو، من را به یاد این منطق انداخت و آنرا محصول شهود هنرمندی می دانم که به بال قدسی بالای کوه رفته و آنرا دیده و برگشته است. این همه نورانیت جز لطف خدا نیست. ضیافت نوری که در آثار قدیریان می بینیم، بطور قطع نور الهی و قدسی است که در وجود این هنرمند هم وجود دارد.
محمدعلی رجبی پژوهشگر و استاد دانشگاه نیز به عنوان سخنران بعدی، بیان کرد: از شروع زندگی با نور در آسمان و آب در زمین آشنا هستیم، این دو عنصر برای ما کارهای بسیاری کردند. نور برای ما روشنایی و برکت و آب هم حیات آورد. همه عناصری که در این عالم وجود دارد یا تصویری زمینی دارند و یا آسمانی و یا تلفیقی از این دو هستند. سروکار ما با رنگ و فرم است. زمانی که صحبت از رنگ و فرم می شود مکافات زیادی داریم. جلوه ای از حقیقت مسلمانان و شیعه در آثار قدیریان وی توضیح داد: شعر با کلمات حقایق را بیان می کند اما در نقاشی چنین نیست و عالم دیگری دارد. در بین هنرهای تجسمی، خوشنویسی نزدیک ترین هنر به شعر است و حتی مقداری از شعر جلوتر است. اما وقتی به سراغ نقاشی می رویم، نقش می بینیم و برای بیان، کار ما مشکل تر می شود، خصوصاً این که عنصر بعدی یعنی رنگ وارد می شود. نور سخن گفتن با ماده است؛ در نقاشی باید چه کرد و چقدر تاریخ نقاشی اهتمام کرد نور را بیان کند؟ رجبی عنوان کرد: در نگارگری ایرانی نور منتشر را می گیرند به این علت پرسپکتیو از بین می رود اما تمام تجربیات تاریخ و هنر برای این است که حرفی را مطرح و پیامی را منتقل کنند اما ساختارگرایان می گویند خود فرم و رنگ، بیان مطلب می کنند، در صورتیکه این محتوا خراب کننده شکل و رنگ و … است.
وی بیان کرد: قدیریان می کوشد جلوه ای از حقیقت مسلمانان و شیعه را نمایش دهد و همیشه در جستجوی بیانی نو است اما در این اثر، بنظر می رسد عنان از دست نقاش بیرون رفته است. هنرمند مقید به مخاطب نیست و با حقیقت سخن می گوید. هنر انقلاب متکی بر همه موازین معنوی و تجربیات است اما هیچ گاه اهتمام نمی کند راهی خاص پیدا کند و با زبان صحبت می کند اما سیر در زمان دارد. در این اثر، نوری دیده می شود که با ولایت عظمی امامت ما به اوج رسیده است. در ادامه مراسم، سیدمجید مطهری نژاد عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق مقابل السلام نیز بر گزاره های مفهومی که در آثار قدیریان بر اجتماع موثر است، اشاره نمود و اظهار داشت: اثر هنری اثری پسینی نسبت به خلق اول تمدنی شمرده می شود اما استاد یک قدم جلوتر رفته است. اثر آقای قدیریان اتفاق بزرگ تری را دنبال می کند و مسیر پیش رو را نشان میدهد. این مسیر نیازمند یک درک کل نگرانه و جامع تر برای مولفه های مسیر روبه رو است. هر اثر به یک نقطه می پردازد. نگاهم در آثارم جنگ با فرهنگ یهود است عبدالحمید قدیریان نیز بعد از رونمایی از تابلوی نقاشی «انصار الله» در سخنانی اظهار داشت: ما بچه های نسل انقلاب بودیم و امام خمینی (ره) و واقعه طبس را دیدیم اما ما به آسانی از طبس ها گذشتیم. ما درحال حرکت به سوی ظهور هستیم و این ظهور جنس دنیوی ندارد و نکته ای که وجود دارد این است که این جنس با رفتارهای دنیوی ما چطور تطبیق پیدا می کند و خدا چطور برنامه ریزی کرده که ظهور را درک نماییم. وی بیان کرد: نقاشی، توفیقی برای من ایجاد کرد که مجرای بسیار خوبی برای سیر مفاهیم است و نقاش مجبور به زیست در مفهوم است. متاسفانه در تعالیمی که به ما دادند مفاهیم یکسری رنگ های بی شکل است اما دارای فرم های شیرین هستند. من تلاش کردم از مجرای نقاشی این سیر را بفهمم و ترسیم کنم. البته وقتی متوجه شدم که نقاشی را عموماً یهود در بحث های تکنیکی و تاریخ هنر طراحی نموده است، تصمیم گرفتم نقاش نباشم و پژوهش کنم؛ بدین سبب برای من مفهوم مهمست و این توقع، مخاطب را کنار می زند.
قدیریان به قتل عام ۵۰ هزار نفر از فلسطینی ها و لبنانی ها اشاره نمود و درباره ی مجموعه آثارش اظهار داشت: در نمایشگاه های «آسمان حسین» و «همپای نور»، سیری از حرکتی که نور و بهره گیری از نور را روایت می کرد، مطرح کردم که رسماً از دید قرآن، جنگ با اسرائیل بود. این نگاه باید فضاسازی فرهنگی شود که همین شناخت نور را رقم بزند. الان در این راه، تلاش دارم با این نگاه جلو بروم تا مشخص شود چگونه شبیه به یاران ظهور می شویم. این هنرمند نقاش در آخر اشاره کرد: نگاه مان باید فراتر از دید قومی باشد، چونکه ما با فرهنگ یهود در جنگیم. همچنان که ما ضربات خیلی از مسلمانانی خوردیم که تحت تأثیر فرهنگ یهود بودند. بدین سبب باید به فضای گام اول انقلاب برگردیم که حب دوده حاکم بود و همین حب دوده سبب شد سربازان رشادت بیافرینند.
منبع: المور
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب