گزارش المور؛

قدم زدن در ایام پربرکت آلبوم ها با چاشنی نگرانی

قدم زدن در ایام پربرکت آلبوم ها با چاشنی نگرانی المور: پروسه تولید و انتشار آلبوم ها در حالی به مسیر پرفراز و نشیب خود ادامه می دهد که آمار و ارقام، حاکی از پشت سرگذاشتن روزهای خوبی برای حضور هنرمندان صاحب نام این عرصه بوده است.



خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ روزهای کم رونق برگزاری کنسرتهای موسیقی در عرصه هایی غیر از موسیقی پاپ همچنان استمرار دارد و البته مشخص نیست از پس این شرایط غم انگیز و البته نگران کننده ای که وجود دارد، چه زمانی شاهد یک تغییر و تحول اساسی و رو به جلو خواهیم بود. مسیری که بازگشت به روزهای درخشان اجراهای زنده در این زمینه مستلزم بهبود شرایط و مولفه هایی است که می تواند از جهات بسیاری مورد توجه قرار گیرد.
شرایطی عجیب و غریب که اگر رجعت باردیگر ای به آن چه در این یکی دو دهه برای موسیقی جدی ما گذشته داشته باشیم، می توانیم با لطمه شناسی و پیدا کردن راهکارهای منطقی و درست بر طبق شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه، باردیگر به رونق کنسرتهای موسیقی در عرصه هایی غیر از آن چه موسیقی سرگرم کننده و تفننی می نامیم، امیدوار باشیم.
مسیری پر از دست انداز که یکی از مولفه های موثر برای بهبود ماجرا حضور بزرگان و نامدارانی است که عطای برگزاری کنسرت ها در ایران را به لقایش بخشیده اند و درحال حاضر ترجیح می دهند در خارج از کشور برای برگزاری کنسرت اقدام نمایند. فضایی که اگر استثنائاتی چون علیرضا قربانی و همایون شجریان و برخی دیگری از هنرمندان نامدار و فعال موسیقی ایرانی را از آن فاکتور بگیریم مصداق بارز حضور در برهوتی عاری از اجراهای زنده در عرصه موسیقی جدی است.
چارچوبی که حالا اجرای چند گروه و مجموعه موسیقایی بصورت بطورکامل خودجوش و مستقل بدون حمایت های آن چنانی و البته اندک ارکسترهای خصوصی با هزینه های شخصی و همراهی ارکسترهای دولتی نمایان گر سوسوی چراغی است که همه اهالی موسیقی امید به بهبود آن دارند. مسیری که در کنار کنسرتهای به اصطلاح سرگرم کننده می تواند نقش مهمی در آرام کردن شرایط خشمگین جامعه امروزی و همین طور ارتقا سطح اندیشه و آگاهی مردم ایفا کند. جامعه ای که نشان داده در صورت برنامه ریزی برای برگزاری اجراهای درست و اصولی در عرصه های جدی تر موسیقی، استقبال خوبی از این جلوه موسیقایی انجام می دهد.
اما در این برهوتی که جامعه مشتاق موسیقی جدی در آن زیست می کند، گاهی اوقات اتفاقات خوب هم می افتد. اتفاقاتی که در این چند هفته گذشته در رابطه با تولید و انتشار آثار جدی در عرصه آلبوم ها است و دربرگیرنده انتشار خبرهایی است که هرکدام ناظر بر تولید و رونمایی از آلبوم هایی بوده که هم محتوای آنها و هم هنرمندانش ارزش تمرکز و تعمق را داشته و توانسته اند به عنوان یک اتفاق مثبت در عرصه موسیقی جدی معرفی شوند. رویدادهایی در قالب آلبوم که پروسه عرضه آن در ایران به شدت با اشکالات عمده ای در عرضه فیزیکی و مجازی هم راه است اما این دفعه نوید بخش روزهایی خوش و قابل اتکا برای توسعه موسیقی جدی است و می تواند بارقه امیدی برای نگاه به آینده باشد.
طی روزهای گذشته آلبوم هایی در دسترس مخاطبان قرار گرفته اند که تعدادی از آنها بصورت مجازی و برخی نیز در قالب فیزیکی به مخاطبان ارائه شده اند. آلبوم هایی که هریک در عرصه محتوا حرف های خوبی برای گفتن داشته و به علت حضور هنرمندان ممتاز عرصه های مختلف موسیقی می توانند به عنوان به پروژه هایی قابل اتکا به حساب آیند. فرآیندی که انتشار آنها بهانه ای شد تا نگاهی اجمالی به این پروژه ها داشته و به معرفی آنها بپردازیم.
آلبوم ها و پروژه هایی که در آنها نام برخی از هنرمندان بهادار و گزیده کار موسیقی کشورمان ثبت شده که طی سالهای اخیر کمتر در حوزه های اجرائی حضور پیدا کرده بودند.

آنچه می خوانید معرفی منتخبی از آلبوم ها و پروژه های موسیقایی مختلف به ترتیب تاریخ انتشار از بازه زمانی دهم شهریور تا تاریخ انتشار این گزاره رسانه ای است که بصورت رسمی پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند.

آلبوم «سکوت ماهنی»؛

یمین غفاری

سکوت ماهنی» با هنرمندی یمین غفاری عنوان یکی از تازه ترین مجموعه های پخش شده در پروسه تولید و فروش محصولات موسیقایی است که نسخه مجازی آن درروزهای گذشته پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
یمین غفاری در توضیحات تکمیلی آلبوم «سکوت ماهنی (در زبان ترکی به مدلول نغمه، آواز و تصنیف است)» نوشته است: وقتی به موسیقی بی کلام گوش می نماییم، در رویایی منحصر به فرد که ویژه ذهن ما است غرق می شویم، گاهی از موسیقی جدا و اسیر ریتم هستیم و گاهی ملودی، ما ر ا به طرف خود می کشد و در نهایت وقتی قطعه تمام می شود، طعم رویای چشیده شده تا مدتی با ما است، و با شنیدن باردیگر آن، رویاهایمان را گسترش داده و تازه می نماییم.
در واقع موسیقی بی کلام با سازبندی ایرانی دارای پیشینه زیادی نیست، پیش از جان گرفتنش، زمانه به طرف موسیقی ریتمیک کلامی با جهشی بسیار سو گرفت و بالغ نشده ناکام ماند تا جایی که تک نوازی، دونوازی، گروه نوازی موسیقی کلاسیک ایران کمترین حضور را در سبد فرهنگی مان دارند، به هر روی هر چقدر سخت و هر چقدر کم اقبال، می بایست به آن پرداخت و نگذاشت فروغ آن از رمق بیفتد. پس «سکوت ماهنی»، مجموعه ای بی کلام، استوار بر موسیقی کلاسیک ایران در بستر آواز دشتی و دستگاه شور است که در سه بخش طراحی و تنظیم شده است، در تهیه، تولید و اجرای این اثر دوستان هنرمندم من را یاری کرده اند که قدردان مهرشان هستم، امیدوار هستم شما مخاطب گرامی از شنیدنش لذت ببرید.

آلبوم «من اینجام»؛ حسام صدفی نژاد

«من اینجام» عنوان یکی از تازه ترین مجموعه های پخش شده با هنرمندی حسام صدفی نژاد است که در قالب یک اثر موسیقایی ویژه تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
این آلبوم بی کلام شامل هشت قطعه با تم های عاشقانه است که بگفته سازندگانش مخاطبان می توانند قطعاتش را برای تولید محتواهای ویدیویی استفاده نمایند.
صدفی نژاد درباره ی این آلبوم می گوید: طی یکی ۲ سال اخیر موضوع استفاده از موسیقی در تولید محتواهای شبکه های اجتماعی و بویژه اینستاگرام بسیار پررنگ شده است. به جز محتواهایی که در آنها از موسیقی باکلام استفاده می شود، ویدئو های مختلفی وجود دارد که نسل نوجوان و جوان برای ساخت آنها سراغ موسیقی بی کلام می رود. اما متأسفانه نگاه آنها عموماً به سمت قطعات خارجی است. همین مساله موجب شد تا سراغ تولید آلبومی بروم که تم های عاشقانه و چند تم پرهیجان و ریتمیک را با زبان ساده موسیقی به این نسل که کاربران اصلی شبکه های اجتماعی هستند ارائه نماید. در زمان بندی تولید قطعات هم برخی محدودیت های زمانی شبکه های اجتماعی مختلف و بویژه اینستاگرام را مدنظر قرار دادم تا برای تولید انواع ویدئوها قابل استفاده باشد. آلبوم من این جام نقطه شروع کارهای من در این زمینه خواهد بود و در آینده آلبوم های دیگری با تمرکز بر تولید محتواهای شبکه های اجتماعی ارائه خواهم کرد. البته تولید تک قطعات باکلام و بی کلام دیگر را هم ادامه می دهم اما این حوزه فعالیتی برایم جذابیت ویژه ای دارد.
وی اضافه کرد: متأسفانه موسیقی بی کلام در سبد شنیداری نسل نوجوان و جوان ایرانی جایگاه بسیار کمی دارد. طی سالهای اخیر دوستان موزیسین کوشش های ستودنی مختلفی در حوزه تولید این قبیل آثار انجام داده اند ولی متأسفانه همچنان ضریب نفوذ آنها در بین نسل جدید بسیار پایین است. حقیقت این است که موسیقی بی کلام در ایران بازگشت مالی خاصی بوسیله کنسرت هم ندارد و بیشتر کارها برحسب علاقه است. اما امیدوار هستم این سختی ها موجب ایجاد ناامیدی در دوستان موزیسین و اساتید این حوزه نشود و من هم بتوانم در کنار آنها قدم کوچکی در تغییر ذائقه شنیداری مخاطبان داشته باشم. همین طور از همه هنرمندان و دوستان عزیزی که در تولید و انتشار این آلبوم من را همراهی کردند صمیمانه قدردانی می کنم.

آلبوم «ش م س»؛ کیخسرو پورناظری و همایون شجریان

آلبوم «ش م س» عنوان دیگر پروژه موسیقایی در عرصه موسیقی ایرانی بود که طی روزهای گذشته به آهنگسازی کیخسروپورناظری و خوانندگی همایون شجریان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
همایون شجریان در مراسم رونمایی از این آلبوم توضیح داد: شروع این آلبوم از شش سال پیش شروع شد و بعد از کنسرت هایی که دراین زمینه برگزار کردیم کارهای فنی زیادی روی این آلبوم انجام شد. بعد از طی مسیری که در عرصه فنی داشتیم به این فصل رسیدیم.
وی اضافه کرد: استاد پورناظری فضایی را در این قطعات فراهم کردند که هر قطعه با دیگری متفاوت است و این یکی از بهترین کارهایی بود که من در عرصه آلبوم داشتم و امیدوار هستم توانسته باشم نقش کوچکی را در این آلبوم ایفا کرده باشم. برای کنسرتهای داخل ایران در سال آینده برنامه داریم که مجموعه کنسرت هایی راشروع نماییم.

آلبوم «برایت شعر خواهم خواند»؛

بهنام ابوالقاسم

لبوم «برایت شعر خواهم خواند» به آهنگسازی بهنام ابوالقاسم و نوازندگی تعدادی از شناخته شده ترین هنرمندان کشورمان هم همچون پروژه هایی بود که عصر روز جمعه ششم مهر با حضور تعداد زیادی از مخاطبان و هنرمندان در عمارت بهرامی تهران رونمایی گردید.
بهنام ابوالقاسم درباره ی این آلبوم نوشته است: می دانی، وقتی از پس گذر زمان و از سرگذراندن اتفاق های شیرین و تلخ به زندگی نگاه می کنم. می بی نم همه ما بدنبال هرچیزی که در این جهان هستیم یک هدف واحد داریم: «رهایی» برای منِ امروز، رهایی نه فقط گذران یک لحظه خوب و شاد، که صلح کردنم با خود و برآیند تمام احساساتی است که تا این لحظه زیست کردمشان. در «برایت شعرخواهم خواند» رها بوده ام و برایت از این احساسات بیشتر گفته ام. از شادی و غم و عشق. از لحظات آرام و یا پرتلاطم.
هرکدام از این قطعات این مجموعه در لحظه ای، بداهه ای بوده اند برای بیان احساسی، بعضی بدترتکمیل و تولید شده اند و برخی نیز عمداً، عین به عین بداهه را بازنوازی کرده ام. نام مجموعه را هم از قسمتی از شعر «شراب شعر چشمان تو» اثرزنده یاد فریدون مشیری وام گرفته ام.

پروژه «دستگاه های موسیقی ایران»؛ حسین علیزاده

مجموعه «دستگاه های موسیقی ایران» به آهنگسازی و تألیف حسین علیزاده هم همچون آثار مهم هفته های گذشته حوزه موسیقی است که روز سی و یکم شهریور با برگزاری یک مراسم ویژه در فرهنگسرای ارسباران رونمایی گردید.
این مجموعه که به صورتی نتیجه تلاش حسین علیزاده در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی و آموزش آن بوده است شامل ۱۳ دستگاه و آواز موسیقی ایرانی می شود که در قالب ۱۷ سی دی و ۱۳ کتاب نت ارائه شد.
آهنگسازی و تألیف این اثر که توسط «خانه کار و دیدار کارمان» انتشار یافته است از ماه های پایانی سال ۱۳۹۹ و در بحبوحه شیوع کرونا شروع شد و تعداد ۴۳ نفر نوازنده و خواننده در اجرای دستگاهها و آوازهای مختلف آن نقش داشته اند. اشعار این مجموعه نیز توسط سیروس جمالی برای سهولت در یادگیری و به خاطر سپردن گوشه ها، به طور دقیقتر به شکلی سروده شده اند که نام هر گوشه در شعرِ آن جای گرفته است.
در توضیحات تکمیلی این پروژه آمده است: «دستگاه های موسیقی ایران» به آهنگسازی و تألیف حسین علیزاده تلاشی برای بقا و گسترش نغماتی در ضمن تاریخ شکل گرفته و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده اند و حسین علیزاده، آهنگساز، مؤلف و نوازنده تار و سه تار، در این اثر ضمن حفظ اصالت ها با نگاهی خلاق و پویا، الگوها و نغمه های موسیقی دستگاهی ایران را طوری ساخته و پرداخته است که می تواند برای همه علاقه مندان به موسیقی ایران اثرگذار باشد.
وی در مقدمه کتاب ضمن اشاره به این خاصیت آورده است: در این مجموعه تلاش بر این است که نه فقط اهل فن، بلکه مردم علاقمند نیز همه با این نغمه ها و آهنگ ها مانوس باشند و آنها را به عنوان میراث تاریخی و فرهنگی در ذهنِ خود محفوظ بدارند.

آلبوم «انسان»؛ گروه «تارنوش»

آلبوم موسیقی «انسان» کاری تازه از گروه «تارنوش» با ارائه فضاهای تازه ای در قالب موسیقی ایرانی نیز از روز سوم مهر منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.
آهنگساز و تنظیم کننده آلبوم «انسان» بهنام جهانبیگلو بوده و تلاش نموده تا از سازهای اصیل ایرانی رنگ بندی و استفاده تازه ای داشته باشد.
جهانبیگلو درباره ی آلبوم «انسان» که تازه ترین اثر گروه «تارنوش» است، توضیح داد: ایده خلق این آثار زمانی به ذهنم رسید که تکنولوژی هوش مصنوعی به حوزه هنر موسیقی، که یک حیطه بطورکامل انسانی است، ورود کرد. این اتفاق برای من و خیلی از موزیسین ها خوشایند نبود. اتفاقاتی که مثل ساخت قطعات موسیقی و تنظیم و حتی بازسازی صدای خوانندگان و سازها می ماند. بنابراین، در کارهای تازه ای که ساختم اهتمام کردم روی معانی کار کنم که فکر می کنم و امیدوار هستم که تکنولوژی هیچ گاه نتواند به این ساحت ها ورود کند. ساحت های درک، عشق و شوق که اسم آهنگ های آلبوم انسان هستند.
عادله کریم زاده نوازنده تار، علیرضا حاج علی شیر نوازنده سنتور، امیر مظاهری نوازنده کمانچه، امین رحیمی نوازنده نی، سیاوش عبدی پرکاشن های ایرانی، یاسمن نجم الدین نوازنده قانون، آیدا عباسی نوازنده قانون، سوگول کریمی خواننده سوپرانو و امیرمهدی مقدم نوازنده عود هنرمندانی هستند که در آلبوم «انسان» نقش داشته اند. ضمن این که ضبط و میکس این آلبوم را محسن جلیلی برعهده داشته و طراح کاور در این اثر شیدا عادل است.

آلبوم «جنون»؛ مصطفی مومنیان
«جنون» عنوان یکی از پروژه های موسیقی در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی ایران است که نسخه دیجیتالی آن در ایام گذشته به مناسبت چهارصدمین سال درگذشت شیخ بهایی حکیم، عارف و دانشمند شیعه ایرانی به آهنگسازی مصطفی مومنیان، تنظیم برای ارکستر نیما ایزدآبادی و آواز علی مومنیان توسط مرکز موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی منتشر گردید.
«کشکول (مقدمه)»، «عندلیب (آواز و سنتور)»، «تمنا (تصنیف)»، «اصول عشق (آواز و تریو کمانچه)»، «طرقه (تک نوازی سنتور)»، «مقصود (تصنیف)»، «زنجیر جنون (آواز و سه تار)»، «بهانه (تصنیف)» عنوان قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.
علیرضا دریایی و مونیکا لوران نوازندگان ویولن، علیرضا دریایی نوازنده ویولن آلتو، کوروش کشاورز نوازنده ویولنسل، محمد علیزاده نوازنده کنترباس، لیلا بازغی نوازنده هورن، فهیمه تقوی نوازنده ابوا، امیرسالار امامی نوازنده کلارینت، حمید رویین تن نوازنده سه تار، علیرضا دریایی نوازنده کمانچه، مرتضی مومنیان نوازنده تمبک، مصطفی مومنیان نوازنده سنتور، افشین آرام صدابردار، یاسر فلاح پور میکس و مسترینگ و انوشیروان مانی گرافیست عوامل اجرائی این آلبوم را می سازند.

آلبوم «ناتمام»؛ رضا علی آبادی و گروه تنبورنوازان «جامی»
«ناتمام» عنوان یکی از تازه ترین مجموعه های تازه منتشر شده در پروسه تولید و عرضه محصولات موسیقایی در فضای مجازی است که با هنرمندی گروه موسیقی «جامی» به سرپرستی رضا علی آبادی نوازنده تنبور و پژوهشگر در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.
رضا علی آبادی نوازنده تنبور، سرپرستی گروه و آهنگسازی این آلبوم را به عهده دارد. این در شرایطی است که میلاد عباسی نوازنده و سازهای کوبه ای، مصباح قمصری و رضا اسدپور صدابرداران، مصباح قمصری میکس و مستر، محمد جنگی گرافیست، سعید برزی و مسعود برزی ناشران و تهیه کنندگان، قسمتی از گروه اجرائی این آلبوم را می سازند.
رضا علی آبادی نوازنده، آهنگساز، پژوهشگر و سولیست و دارای مدرک کارشناسی معماری، کارشناسی موسیقی و کارشناسی ارشد پژوهش هنر بوده و طی سالهای اخیر علاوه بر حضور فعال در حوزه های پژوهشی موسیقی، کنسرتهای مختلفی را در کاخ سعدآباد، تالار رودکی و فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار کرده است.

آلبوم «رواق»؛ احمدرضاخواه و مجتبی عسگری
«رواق» عنوان یکی از تازه ترین آثار انتشار یافته در پروسه تولید و فروش محصولات موسیقایی است که طی روزهای اخیر به آهنگسازی احمد رضاخواه، خوانندگی مجتبی عسگری و همراهی گروه «سپهر» توسط نشر «ماهور» در ژانر موسیقی ایرانی در دسترس علاقه مندان این حوزه قرار گرفته است.
پریسا کاشفی نوازنده تار و هم خوان، المیرا مردانه نوازنده کمانچه، نجمه صغیر نوازنده عود، احسان عابدی نوازنده نی و هم خوان، فرید خردمند نوازنده تمبک و بندیر، احمد رضا خواه نوازنده سنتور گروه اجرائی این آلبوم را می سازند.
در توضیحات تکمیلی این آلبوم آمده است: آلبوم حاضر یک دفعه دیگر این واقعیت را به نمایش می گذارد؛ جایی که حتی آهنگساز اثر با بهره گیری از فنون چندصدایی متناسب با موسیقی کلاسیک ایرانی، که البته خارج از بحث مربوط به فنون و مصالح آهنگسازیِ قدیم است، بر ادعایی صحه می گذارد که قبل از این در موقعیت های مختلف مطرح کرده بودم. یعنی این که چندصدایی (و البته نه شکلِ خاص و شدیداً هویت مند آن) لزوماً خصلت هویت ساز ندارد.
آنچه در این مجموعه می شنویم هم نشینی متناسب تفکر آهنگسازانه است با سنت بداهه پردازانه و این «تفکر آهنگسازانه» که چه قدر خوب می شد اگر بجای آن، مطابق آن چه در فرهنگ های ترکی و تاجیکی، با سبقت گرفتن از ما در به کاربردن اصطلاحات فارسی رواج دارد، می گفتیم «تفکر بسته کارانه»، چیزی جز هماهنگ سازی عناصر مختلف یک اثر در یک طرح ساختاری از پیش فکر شده نیست.

آلبوم «لحظه ای تا جنون»؛ گروه «رگ»
آلبوم «لحظه ای تا جنون» با هنرمندی کارن آراکلیان خواننده و نوازنده گیتار، امیرحسین میرشفیعی گیتار الکتریک، علی فراز نوازنده درامز، هادی فدایی نوازنده گیتار بیس از اعضاء گروه موسیقی «رگ» منتشر گردید.
کارن آراکلیان با اشاره به اینکه آلبوم «لحظه ای تا جنون» حاصل سال ها تلاش بوده، توضیح داده است: یکی از چالش های موسیقی راک تلفیق آن با شعر فارسی است که خیلی ها اعتقاد دارند با هم جور نمی گردد، اما من این اعتقاد را نداشتم و فکر می کنم این از عادت های شنیداری ما است. با موسیقی راک هم می توان ارتباط گرفت و ما تمام تلاشمان را کردیم که ترکیب این ۲ با هم خوب شود. نوع خوانندگی این کار نیز از دلایلی بود که به نظرم موجب خاص شدن آلبوم شده است.
وی بیان کرد: بسیاری از ترانه ها گویای شرایط فعلی زندگی انسان ها است. گویی این اشعار و مفاهیم آلبوم در مسائل روزمره ما صدق می کند. رئوف دلفی که شعرهای بسیار خوبی دارد در ابتدا قبول نمی کرد که به من اجازه استفاده از اشعارش را بدهد اما وقتی متوجه سبک کار شد پذیرفت و اظهار داشت که این ترانه ها را با این ذهنیت نوشته ام که روی چنین موسیقی هایی به کار رود.
در تولید این آلبوم کارن آراکلیان آهنگساز، تهیه کننده، خواننده و نوازنده گیتار، مجتبی غفوری نوازنده گیتار، هادی فدائی نوازنده گیتار بیس، فرخ آصف زاده تهیه کننده، رضا کریمی تبار مدیر اجرائی، رضا دریاکناری طراحی لوگو و عکس و مهسا کمانی طراح گرافیک همکاری کرده اند.

آلبوم «یاپیرجان»؛ مظفر شفیعی و دوستان
«یاپیرجان» عنوان یکی از تازه ترین آثار انتشار یافته در پروسه تولید و فروش محصولات موسیقایی فضای مجازی است که طی روزهای گذشته با هنرمندی مظفر شفیعی خواننده، سعید آذرنوش نوازنده تار، حسین خوش چهره نوازنده نی و مرحوم شایان یزدی زاده نوازنده تمبک توسط مجموعه «رهگذر هفت اقلیم» در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
در توضیحات تکمیلی این آلبوم آمده است: «تکیه کلامش «یاپیر» و «ِیاپیرجان» بود به همین جهت به این نام معروف شد و همه او را «یاپیرجان» خطاب می کردند. این روایتی است که روح الله خالقی در کتاب سرگذشت موسیقی ایران از درویش خان آورده است و همین مساله الهام بخش ما در انتخاب نام این اثر با عنوان «یاپیرجان» شد.
آلبوم «یاپیرجان» بالاتر از هرچیز تلاشی است در ادامه و تکامل یک بافت و آنسامبل موسیقایی شناخته شده تار، نی، آواز و تمبک که یکی از ماندگارترین و مهم ترین رپرتوارهای آهنگسازی شده در موسیقی ایرانی را محتوا و متن کار خود قرار داده است. با وجود شنیده شدن اغلب این آثار در گذشته دغدغه ما بر این بوده که با به کارگیری تجارب و ایده پردازی ها در حوزه اجرا به بیانی شخصی نائل شویم و اثری متفاوت را رقم بزنیم و در نهایت ارزش و اهمیت این رپرتوار را بالاتر از پیش جلوه گر سازیم.

آلبوم «اَدوار»؛ زکریا یوسفی
«اَدوار» عنوان یکی از تازه ترین پروژه های موسیقایی در عرصه موسیقی تلفیقی با بهره گیری از اشعار مولانا است که با هنرمندی، طراحی و تنظیم زکریا یوسفی از موزیسین های شناخته شده کشورمان در قالب یک آلبوم بین المللی، پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
زکریا یوسفی درباره ی خاصیت های این آلبوم که با تهیه کنندگی و حمایت مالی روزالین آریایی راد تولید شده توضیح داده است: آن چه در پروژه «ادوار» پیش روی شنوندگان قرار گرفته، ساخت ملودی هایی با الهام از موسیقی کرمانجی از کردهای کشور ترکیه و شمال خراسان در چند مایه شور، چهارگاه و نوا است که دربرگیرنده ترکیبی از اصوات الکترونیک و سازهای آکوستیک هم هست. ضمن این که در فضای تنظیم کارها نیز تلاش شده تا به سمت موسیقی مینی مال حرکت نماییم. تغییر فرم های موسیقی در این آلبوم بصورت آهسته انجام گرفته تا بتوانیم به خاصیت های موسیقی ادواری بیشتر نزدیک شویم. در این چارچوب برخی از ریتم ها تکرار شونده است اما در عوض تنوع رنگ های صوتی زیاد بوده که تصور می کنم می تواند درحال و هوای متفاوتی به گوش مخاطب برسد. این در شرایطی است که هارمونی ثابت، تغییر آهسته فرم، استفاده از الگوهای ساده ریتمیک و در عین حال تنوع صوتی سازهای کوبه ای در راستای فضای بیش از دیگر خاصیت های است که می توانم درباره ی این پروژه اشاره کنم. به عبارتی این آلبوم تلفیقی از تجارب گذشته من در موسیقی و ادبیات عرفانی و موسیقی الکترونیک و کوشش برای به کارگیری صداهای متنوع تر در خدمت این نوع موسیقی است که در آن از سازهایی مانند تنبور، تار، فلوت، آلتو، کمانچه، دودوک، کاوال و عود بصورت تک نوازی یا هم نوازی بهره گرفته شده اند.
به گفته یوسفی عبارت «ادوار» اشاره به یکی از ابیات مولوی و حرکات سماوات دارد که چرخشِ سماع مولویه نیز برگرفته از آن بوده و مولانا با الهام از اندیشه های نظریه پردازان باستان، «سماع» را چرخشی الهام گرفته از حرکت افلاک می دانست.

آلبوم «سونات های شماره یک و دو»؛ محمدعلی صلاحی
«سونات های شماره یک و دو» عنوان یکی از تازه ترین پروژه های موسیقایی در پروسه تولید و فروش محصولات موسیقی است که به آهنگسازی محمد علی صلاحی، نوازندگی پیانو یاسمین حسین زاده و نوازندگی فلوت علی چوپانی نژاد توسط نشر «ماهور» پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
محمدعلی صلاحی در توضیح این آلبوم نوشته است: «قطعاً این آگاهی که پرداختن به موسیقی جدی (آنچه از تفنن به دور است) در زیست امروزی کاری چندان دشوار است، بر کسی پوشیده نیست. آن چه مرا به این مسیر سوق داده است پیچیده و چندوجهی است، اما لازم دانستم به دو مورد اشاراتی داشته باشم.
اول از همه، بر من مبرهن است که همچنان فرهیختگی و توجه به هنر غنی در بین بخش قابل توجهی از مردم با وجود ناهنجاری های هنری و بی حوصلگی های اجتماعی جایگاه مشخص و معتبری دارد. به همین دلیل برای حفظ و حراست از این مهم همیشه اهتمام کرده ام تا به موسیقی جدی و دانشگاهی، به گونه ای که درخور سلیقه جامعه فرهیخته باشد بپردازم و تلاشم بر این است که با کارهای هدف مند در خدمت موسیقی، این مهم را تا هر اندازه قوام ببخشم.
دوم، مایل بودم دغدغه های صوتی و زیباشناسانه خودرا که پیکره اصلی آن هم زیستی میان عناصر رایج در دورهای «کلاسیک»، «رومانتیک» با «رومانتیک متأخر قرن بیستم» است میان عناصر موسیقایی دستگاهی ایران و نظریه های موسیقی غربی به پیوند در بیاورم، طلبی که برای من تنها در مفهوم موسیقی دانشگاهی و جدی فراهم بود.

1403/07/29
09:52:44
238
0.0 / 5
موضوعهای خبر: ارز , اقتصاد , الكترونیك , بین المللی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
almur

المور

لاکشری و فشن

almur.ir - حقوق مادی و معنوی سایت المور محفوظ است