فرمول جدید افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳

فرمول جدید افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ به گزارش المور، کارشناس مسائل اقتصادی ضمن اشاره به این که حل مشکلات کارگران در وهله اول به حل مشکلات تولید گره خورده است اظهار داشت: بخش تولید کارآمدی و بهره وری لازم را ندارد، بنابراین چون کارفرمایان از سود کافی برخوردار نمی شوند، دربرابر افزایش مزد مقاومت می کنند.


به گزارش المور به نقل از خبر آنلاین، هر ساله دستمزد کارگران به شکل چانه زنی در شورایعالی کار تعیین می شود، اما از آنجاییکه همواره وزنه دولتی ها بالاتر است، نمایندگان کارگری نمی توانند به حق واقعی خود در عدد و رقم دستمزد برسند و چندین سال است که کارگران با مشکل عقب ماندگی مزدی روبرو هستند.
تسنیم نوشت: حالا در نیمه دوم سال به سر می بریم و تا برگزاری جلسات شورایعالی کار و آغاز جلسات مزدی تنها چند ماه مانده است. طرحی در کمیسیون اجتماعی مجلس درحال بررسی است که به منظور واقعی شدن دستمزد قلمداد می شود. با عنایت به این که در ماده ۴۱قانون کار آمده است که دستمزد باید با عنایت به نرخ تورم تعیین شود، در طرح پیشنهادی برای اصلاح ماده ۴۱عنوان شده است که دستمزد به اندازه تورم تعیین شود. بعضی از نمایندگان کارگران بر این باورند که اصلاح یک کلمه نمی تواند گشایشی برای وضعیتی معیشتی کارگران داشته باشد، برخی دیگر بر این باورند که اگر ماده ۴۱ قانون کار و بحث سبد معیشت به درستی اجرا شود، بخشی از مشکلات معیشتی کارگران حل می شود و احتیاجی به اصلاح یک کلمه نیست.
بعضی از نمایندگان کارگری و کارفرمایی هم از مجلس گلایه دارند که چرا جهت بررسی طرحی به این مهمی که در رابطه با دستمزد کارگران از آنها دعوت نشده است.

*حمایت دولت از کارگران با عرضه کالابرگ و یارانه

مجید رضایی، کارشناس اقتصادی در رابطه با این که در ماده ۴۱ قانون کار تصریح شده که دستمزد کارگران هر ساله باید با عنایت به تورم تعیین شود، ولی حدودا اغلب سالها دستمزد خیلی کمتر از نرخ تورم افزایش پیدا کرده است. در طرح اصلاحی که الان در کمیسیون اجتماعی مجلس درحال بررسی است، قرار شد ماده ۴۱ این گونه اصلاح گردد که به جای (با توجه به تورم)، عبارت (به اندازه تورم) جایگزین شود. آیا به نظر شما این اصلاح به نفع ترمیم دستمزد کارگران هست یا نه؟ آیا اصولا شما با افزایش دستمزد کارگران به اندازه تورم موافقید؟ آیا افزایش دستمزد سالانه کارگران به اندازه تورم می تواند قدرت خرید کارگران را افزایش دهد یا باید تدبیر دیگری اندیشیده شود؟ می گوید: نیروی انسانی مهم ترین سرمایه هر کشور است، ازاین رو میتوان گفت بحث معیشت کارگران هم به همین نسبت حائز اهمیت می باشد.
رضایی ضمن اشاره به این که مشکلات بازار کار در کشور بسیار زیاد و تعداد بیکاران بالا است اظهار داشت: یکی از دلایلی که دستمزد کارگران با چالش روبرو است، مشکلات تولید است. بخش تولید کارآمدی و بهره وری لازم را ندارند، بنابراین چون کارفرمایان از سود کافی برخوردار نمی شوند، دربرابر افزایش مزد مقاومت می کنند.



منبع:

1403/07/20
10:54:33
78
0.0 / 5
موضوعهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , سرمایه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
almur

المور

لاکشری و فشن

almur.ir - حقوق مادی و معنوی سایت المور محفوظ است