شمارش معکوس برای روشن شدن دلیل حادثه معدن طبس

شمارش معکوس برای روشن شدن دلیل حادثه معدن طبس المور: رئیس خانه معدن ایران معتقد می باشد در حادثه رخ داده فرد مقصر نیست، بلکه نگاه و نظام حکمرانی در بخش معدن است که بایستی شرایط را دائما بروزرسانی نماییم.


به گزارش المور به نقل از خبر آنلاین حادثه تلخ از دست رفتن جان بالاتر از پنجاه کارگر در معدن ذغال سنگ طبس، بار دیگر مساله ایمنی، حقوق و سخت و زیان آور بودن شغل معدنکاری را در افکارعمومی پررنگ کرده است.
گفته می شود حادثه مرگبار در معدن طبس، دوازدهمین حادثه در معادن ایران طی ۴ ماه اخیر است و طی این حوادث ده ها نفر جان خودرا از دست داده اند.
آخرین گزارش ها نشان میدهد که هنوز ۱۳ کارگر دیگر محبوس هستند. بر طبق گفته محمدحسن نامی، رییس سازمان مدیریت بحران کشور، از روز گذشته تابحال ۴ نفر را تخلیه کردند یعنی ۱۳ نفر دیگر مانده که در همین ۵۰ متر باقیمانده محبوس شده اند.
بنا به اعلام او، هنوز مشخص نیست در ۵۰ متر باقیمانده ریزش معدن هم رخ داده یا نه، معین نیست چقدر این عملیات امداد طول خواهد کشید. اما اگر باردیگر گاز متانی تولید نشود در تونل ممکنست تا امشب عملیات امداد تمام شود.

دلیل حادثه معدن طبس چه بود؟

بنا بر اعلام رسانه ها شرکت معدنجوی طبس شرکتی که سهامی خاص است. حسن غفاری از مدیران مالی شرکت معدنجو در طبس، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره ی وضعیت و تاریخچه شرکت اظهار داشت: شرکت معدنجو در سال ۱۳۴۵ تاسیس شده است اما فعالیت رسمی این شرکت در سال ۱۳۷۱ کلید خورده است.
اما دلیل حادثه مرگبار معدن طبس چه بود؟ حسن غفاری، از مدیران مالی شرکت معدنجو در طبس در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین درباب دلیلهای بروز این حادثه گفته، بررسی ها درباره ی دلیلهای بروز حادثه در حال انجام می باشد و هنوز گزارشی رسمی درباب این مساله تهیه نشده است.
این نکته از طرف محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران نیز عنوان شده و وی در برنامه تلویزیونی گفته است: تا آن زمان که دسترسی کامل به آن بخشی که معدنکاران در آن منطقه محبوس شده اند نداشته باشیم، همه این افراد خارج نشوند و همین طور مطالعات کاملی از منطقه نداشته باشیم، نمی توانیم دراین زمینه اظهارنظر نماییم.
بهرامن با اشاره به اینکه تجمیع یک باره گاز موجب این حادثه شده است، عنوان کرده؛ از نظر مهندسی، گازی که در منطقه تجمیع شده بود، حاصل مدت زمانی بود که معدن تعطیل بوده، تجمع این گاز از لایه های ۳۰ سانتی ذغال در بالا قرار گرفته که همین مورد سبب این اتفاق شده است. قاعدتا شناسایی آن به این سادگی نبوده و تجمیع گاز یک باره موجب این عمل شده است.
محمدعلی آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم درباب حادثه گفته است: متاسفانه حادثه تلخی ساعت ۲۱ شب سی و یکم شهریور به سبب تصاعد آنی گاز متان در محل یکی از تونل های معدن زغال سنگ شرکت معدنجو رخ داد که سبب انفجار شد. در زمان حادثه انفجار ۶۹ کارگر در بلوک سی و بی این معدن زغال سنگ در طبس مشغول کار بودند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با اعلان اینکه انفجار در معدن بصورت حریق یا تخریب دیواره های شدید نبوده، تصریح کرده؛ تصاعد گاز متان در تونل ها سبب خفگی نیروها در معدن زغال سنگ شده است.


معدنکاری شغل سخت و زیان آور است؟

در این بین، غفاری، از مدیران مالی شرکت معدن جوی طبس متذکر شده که معدن کاری طبق قوانین جاری شغلی سخت و زیان آور است.
وی درباب نحوه فعالیت کارگران در معدن ذغال سنگ معدنجو عنوان کرده؛ قراردادهای کارگران سالانه بسته می شود و باتوجه به قوانین جاری کارگران معدن بیست ساله بازنشست می شوند البته حق بیمه ۳۰ سال توسط شرکت پرداخت می شود.
وی در پاسخ به این پرسش که کارگران معدن بطور متوسط چقدر حقوق می گیرند؟ گفته؛ طبق بخشنامه ابلاغی حقوق وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی حقوق کارگران معدن محاسبه می شود. حقوق کارگران ساده معدن از حدود ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آغاز می شود و حقوق کارگران متبحر و حرفه ای به حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان هم می رسد.
به قول وی، کارگران معدن یک هفته کار می کنند و یک هفته تعطیل هستند.

انتظار برای روشن شدن دلیلهای حادثه در معدن

حالا برخی دلیل این اتفاق را به تحریم نسبت داده اند و همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در نوشتاری در شبکه ی ایکس بر این مساله تاکید دارد. با اینحال بسیاری نیز عدم رعایت ایمنی در معادن را عامل مهم این دست اتفاقات می خوانند.
سران سه قوه بر پیگیری موضوع تاکید دارند و شمارش معکوس برای روشن شدن دلیلهای این حادثه ادامه دارد.
۲۲۳۲۲۳





منبع:

1403/07/02
14:58:01
112
0.0 / 5
موضوعهای خبر: اقتصاد , بیمه , تولید , سهام
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
almur

المور

لاکشری و فشن

almur.ir - حقوق مادی و معنوی سایت المور محفوظ است