سطح بالای احساسی؛
ژاپنی ها عاقبت اوپنهایمر را تماشا کردند
المور: اوپنهایمر عاقبت با واکنش های متفاوت و احساس شدید در ژاپن اکران شد.
به گزارش المور به نقل از آسوشیتدپرس، «اوپنهایمر» عاقبت روز جمعه در کشوری به نمایش درآمد که ۲ شهر آن ۷۹ سال پیش توسط سلاح های هسته ای اختراع شده توسط دانشمند آمریکایی که موضوع فیلم بود، نابود شدند. واکنش تماشاگران ژاپنی بطور قابل درکی متفاوت با دیگر تماشاگران جهانی و بسیار احساسی بود.
توشیوکی میماکی که در ۳ سالگی از بمباران هیروشیما جان سالم به در برد، اظهار داشت که مجذوب داستان رابرت اوپنهایمر شده که بیش از هر چیز به علت رهبری پروژه منهتن به عنوان پدر بمب اتمی از وی یاد می شود.
او در مصاحبه با آسوشیتدپرس عنوان کرد: ژاپنی ها درباره ی حمله به پرل هاربر و شروع جنگی که هیچ گاه نمی توانستند به پیروزی آن امیدوار باشند، چه فکر می کردند؟
میاماکی که حالا رئیس گروهی از قربانیان بمب به نام سازمان «کنفدراسیون ژاپنی مبتلایان به بمب های A و H-Bomb» است و «اوپنهایمر» را تماشا کرده، اظهار داشت: در کل فیلم، منتظر صحنه بمباران هیروشیما بودم، اما هیچ گاه میسر نشد.
«اوپنهایمر» به آن چه روی زمین رخ داد، می پردازد و زمانی را که بمب ها روی هیروشیما و ناکازاکی انداخته شدند به تصویر نمی کشد. این بمباران ۱۰۰ هزار نفر را فوری به خاکستر بدل کرد و هزاران نفر دیگر را که بیشترشان غیرنظامی بودند، در ایام بعد کشت.
فیلم کریستوفر نولان بر شخصیت اوپنهایمر به عنوان یک فرد و درگیری های درونی او تمرکز می کند.
اکران این فیلم در ژاپن، بیش از ۸ ماه بعد از اکران آن در آمریکا ممکن شده و دلیل آن حساسیت موضوع برای مردم ژاپن بود.
تاکاشی هیرائوکا شهردار سابق هیروشیما که در مراسم پیش نمایش فیلم در این شهر سخنرانی کرد، به انتقاد جدی پرداخت. رسانه های ژاپنی به نقل از او گفتند: از نظر هیروشیما، وحشت سلاح های هسته ای به اندازه کافی به تصویر کشیده نشد. این فیلم به شکلی تولید شده تا این نتیجه را تایید کند که از بمب اتمی برای نجات جان آمریکایی ها استفاده شده است.
در همین حال تعدادی از تماشاگران سینما به ستایش فیلم پرداختند. مردی که جمعه فیلم را تماشا کرده بود آنرا فوق العاده خواند و البته اصرار کرد که این مساله برای ژاپنی ها بسیار جالب است، بااینکه از نظر احساسی سخت هم است. تماشاگر دیگری گفت از صحنه هایی که پریشانی درونی اوپنهایمر را به تصویر می کشید، احساس خفگی کرد.
سال پیش واکنش های شدیدی درباره ی بازاریابی «باربنهایمر» به وجود آمد که در طراحی پوستر آن «باربی» صورتی و سرگرم کننده را با «اوپنهایمر» درهم آمیخته بود. کمپانی برادران وارنر ژاپن که «باربی» را در این کشور توزیع می کرد، از این که تصاویر عروسکی را با انفجار اتمی به تصویر کشیده است، عذرخواهی نمود.
کازوهیرو ماشیما استاد دانشگاه سوفیا، که متخصص سیاست آمریکاست گفت هرچند کسانی که انتظار یک فیلم ضدجنگ را دارند ممکنست ناامید شوند، اما بیان داستان اوپنهایمر در یک فیلم پرفروش هالیوودی چندین دهه پیش که توجیه سلاح های هسته ای بر احساسات آمریکایی حاکم بود، غیرقابل تصور بود.
برخی هم نظرشان این بود که جهان می تواند برای پاسخ ژاپنی به این ماجرا آماده باشد.
تاکاشی یامازاکی کارگردان فیلم «گودزیلا منهای یک» که برنده اسکار جلوه های بصری شد و فیلمی است که در نوع خود اطلاعیه ای قدرتمند در مورد فاجعه هسته ای ارائه می دهد، پیشنهاد کرد که شاید فرد مناسب این کار باشد.
وی در گفت و گوی آنلاین با کریستوفر نولان کارگردان «اوپنهایمر» اظهار داشت: احساس می کنم باید پاسخی از طرف ژاپن به «اوپنهایمر» داده شود. روزی می خواهم این فیلم را بسازم. نولان صمیمانه گفت موافق با این امر است.
هیرویوکی شینجو وکیل دادگستری هم در تفسیر خود درباره ی «اوپنهایمر» نوشت: این فیلم می تواند نقطه شروعی برای پرداختن به مشروعیت استفاده از سلاح های هسته ای در هیروشیما و ناکازاکی و همین طور تأملات بشریت و ژاپن درباره ی سلاح های هسته ای و جنگ باشد.
منبع: almur.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب