در گفت وگو با المور مطرح شد؛
چتر امنیتی قطر مانع فعالیت هنری نشد
المور: صابر شیخ رضایی با اشاره به سفر گروه هنری سه خط به دوحه قطر بیان کرد قصد این گروه تجربه کنش گری در فضای بین المللی حول موضوع فلسطین بود که این پروسه را از جام ملت های آسیا شروع کردند.
صابر شیخ رضایی هنرمند طراح گرافیک در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره ی خلق آثار هنری معاصر و در رابطه با مسأله فلسطین، غزه و جبهه هنری مقاومت، داشتن برنامه مستمر انتشار و راهبرد رسانه ای را مهم تر از خلق و تولید دانست و بیان کرد: ما اگر بهترین آثار را طراحی نماییم، چون در بازه تولیدات جهانی، فضا و بازوهای نشر جدی جهانی قرار نداریم، آثار متناسب باکیفیت تولیدی اثر، تبلیغ و منتشر نمی شود و آن هدف اصلی محقق نمی گردد. از جانب دیگر آثاری از من که دیده شده و اصطلاحاً در فضای مجازی چرخیده است، عمدتا بین مخاطبان عربی و جغرافیای جهان اسلام بوده است ولی ما در نشر آثار با تنوع ظرفیت ها و مجموعه های مسؤول دراین زمینه، در داخل کشور هم کاستی داریم چه برسد در قیاس با فضای بین المللی.
تجربه کنش گری در فضای بین المللی حول موضوع فلسطین
وی با تأکید بر اینکه در فضای نشر آثار هنری موفق عمل نکرده ایم، اشاره کرد: حداقل فعالیت ترویجی نمایندگی های فرهنگی ایران و به عبارتی در همه سفارتخانه ها، برگزاری نمایشگاه های مناسب از گزیده آثار تولید شده طی ۱۰۰ روز گذشته یا حتی نشر حداکثری آثار در فضای مجازی برای افرادی است که با سفارتخانه ها در ارتباط هستند. آثار فراوانی از هنرمندان ایران در کنار آثار جهانی در این سه ماه در فضای مجازی در گردش و انتشار بود که متأسفانه عده ای از مسؤولان این بخش فرهنگی در خواب زمستانی به سر می برند و مگر اینکه این حوادث و واکنش هنرمندان آنها را از خواب بیدار کنند.
شیخ رضایی درباره ی جمع شدن فعالان هنری رسانه ای در قطر و جام ملت های آسیا توضیح داد: تعدادی از دغدغه مندان و فعالان در رابطه با فلسطین با عنوان «گروه سه خط» گردهم آمدیم و به دوحه قطر سفر کردیم و خواستیم تجربه کنش گری در فضای بین المللی حول موضوع فلسطین را از جام ملت های آسیا شروع و ظرفیت سنجی نماییم تا بتوانیم گسترش ارتباطات و گفتن از مسایل فلسطین و بررسی شیوه های کارآمدتر نشر آثار و اندیشه ها و برنامه ها در فضایی متفاوت تر از ارتباط دولت ها را انجام دهیم. در رقابت های ورزشی جهانی قوانین بازدارنده در مورد ورود مسایل سیاسی به ورزش و ورزشگاه ها وجود دارد که در دوحه هم به همین شکل بود. حتی در حاشیه ورزشگاه ها یا محل تجمع و میدان ها با وجود حضور هواداران قوانین نظارتی و سخت گیرانه وجود داشت. ولی در دنیای معاصر همین قوانین سخت گیرانه هم در موارد گوناگون تعدیل یا نادیده گرفته می شود بطورمثال در حوادث در رابطه با اوکراین و روسیه یا در رقابت های جام باشگاه های اروپا توسط هواداران ورزشی و در موضوعات سیاسی یا اجتماعی خاص حتی موضوع فلسطین، مورد بهره برداری و جلب توجه جهانی قرار می گیرد.
جمعی از دغدغه مندان و فعالان در رابطه با فلسطین با عنوان «گروه سه خط» گردهم آمدیم و به دوحه قطر سفر کردیم و خواستیم تجربه کنش گری در فضای بین الملل حول موضوع فلسطین را از جام ملت های آسیا شروع نماییم.
وی افزود: قطر به عنوان یکی از حامیان رسانه ای نسبت به قضیه فلسطین و گروههای مقاومت و خصوصاً حضور تیم ملی فلسطین در رقابت ها، تدافعی نسبت به حمل پرچم فلسطین در صحن ورزشگاه ها و مبادی رسمی شهری و مترو و میادین نداشت ولی هنگامی که پیکان سخن یا هنر یا رسانه به سمت نقد و تقبیح فعل و موجودیت «اشغالگر» می رفت یا بیان مصداق جنایت ها در غزه بعد از طوفان الأقصی یا حتی عناصر تصویری شاخص مثل مسجد الأقصی و برخی عبارات و شعارهای مشهور روی البسه و اقلام هواداری ورزشی مثل شال و سربند و غیره مشاهده می شد، حضور نیروهای امنیتی و پلیس مشهود و با برخورد و ممانعت همراه بود که همین رویه پشتیبانی از این مساله انسانی را دشوار می کرد.
شیخ رضایی اشاره کرد: هدف ما در این فضا این بود که با بهره گیری از تجارب موفق تشکل جوانان «امت واحده» در فضای کشورهای اسلامی، بتوانیم در موضوع فلسطین، فاصله انتقال پیام را با مخاطبان جهانی کم نماییم و ضریب بگیریم که قسمتی از این اهداف محقق شد اما بخش جدی از این جریان، گرفتار چتر امنیتی قطر شد. این در حالیست که در قطر، شبکه الجزیره وجود دارد و ظاهراً از حماس و فلسطین حمایت می کند اما عملاً در فضای شهری و میدان ورزشی نمی گذاشتند صدایی از مسأله اصلی فلسطین که اشغال آنست، بلند شود.
استفاده از تجارب موفق «امت واحده» در کشورهای اسلامی در موضوع فلسطین
وی درباره ی فعالیتی که در قطر طی چند روز حضورش در جریان برگزاری جام ملت های آسیا داشت، توضیح داد: بنده با دعوت علی حیاتی در کنار گروه در فعالیت ها توفیق حضور داشتم، ما چند کار گرافیکی در قالب پارچه نوشته تصویری در ابعاد بزرگ و به شکل تعاملی با طراحی تصویرگران همچون میکاییل براتی، محمد صالحی و برادران پاشایی و رنگ آمیزی توسط مردم و مخاطبان داشتیم که پروسه به عاقبت رسیدن آثار هم در فضای مجازی بازنشرهای ویژه ای داشت. اجراهای میدانی همچون اجرای موسیقی زنده توسط مهرداد نوروزی و پرفورمنس و نمایش حسین قاسمی و همراهی برای خلق اثر تجسمی هم در برنامه ها بود که با مخاطبان بین المللی ارتباط گرفته می شد و این آثار در رسانه های مجازی مردمی فراوان بازنشر می شد.
وی افزود: هنرهای خوشنویسی و تصویرگری نیز در حاشیه رقابت ها خلق اثر و حضور جدی داشتند. دیدار بسیار مغتنمی هم با وائل الدحدوح خبرنگار مشهور شبکه الجزیره در شهر غزه، که شماری از عزیزان خانواده اش توسط صهیونیست ها به شهادت رسیده بودند، ممکن شد و اثر مشترکی توسط روح الله ابوالفضلی و محمدرضا دوست محمدی، طراحی و به او هدیه شد که در خیلی از دیدارهای رسمی وی با مقامات سیاسی دنیا در قاب گزارش های تصویری شان قرار گرفت. کوشش های دوستان فرهنگی و رسانه ای هم بخش مهم این سفر بود که بانوان محترم نیز در این امر کوشا بودند. در حقیقت جمعی بودیم که هر کدام از دوستان یک چرخ دنده این سازه فعالیت و اتفاقات بودند و این عملیات کوچک فرهنگی هنری رسانه ای، الحمدالله بازخوردهای موفقی داشت که از هواداران ورزشی و مردم دنیا در قطر شاهد بودیم.
این هنرمند طراح گرافیک همین طور درباره ی طرح مباحثی درباره ی حضور این جمع در قطر و جام ملت های آسیا با هزینه دولتی نیز بیان کرد: با پول دولت به این سفر نرفتیم که اتفاقاً شبکه های معاند نیز روی این مساله مانور دادند که دولت ایران تماشاگر از ایران آورده است! البته در همه جای دنیا، حضور تیم های هوادار حاکمیت مرسوم هستند حتی ما در قطر در رقابت های این تیم شاهد گروههای مختلفی از ملیت های دیگر ولی تجهیز شده به عنوان تماشاگر قطری می دیدیم. در دوحه خیلی از ایرانیها را هم می دیدیم که گویا به شکل جمعی در این سفر حضور داشتند، ولی گروه ما علاوه بر تشویق و پشتیبانی از فوتبال ایران، چون اهداف هنری و رسانه خاص خودرا داشت، اصلاً در این قاب فقط ورزشی نمی گنجید و تا جایی که باخبر هستم هزینه های سفر با دشواری هایی از منابع و حامیان بخش خصوصی تامین شده بود که به همین واسطه ما یک دفعه هم سفرمان کنسل شد و دیدار اول مرحله مقدماتی ایران و فلسطین را از دست دادیم.
قطر و برخی کشورهای عرب زبان، ویترین فلسطین دوستی را حفظ نموده اند!
وی با تکیه بر اینکه یکی از اهداف این سفر، ارتباط گرفتن با جوانان و نسل جدید با مسأله مقاومت و فلسطین بود، اظهار داشت: قطر و برخی کشورهای عرب زبان، ویترین فلسطین دوستی را حفظ نموده اند اما حقیقت این است آن اتفاقی که باید به درد مردم غزه بخورد و جنایات رژیم اشغالگر متوقف و در مجامع بین المللی محکوم شود، رخ نمی دهد. این در حالیست که با همه حمایت قطر از فلسطین، در بازی بین تیم های امارات و فلسطین، تماشاگرهای اماراتی سکوت یک دقیقه ای را که برای شهدای غزه در آغاز بازی توسط داور تعیین شد، شکستند! همین طور برخی تماشاگران امارات متاسفانه پرچم اسراییل غاصب را در دست داشتند! می خواهم بگویم ویترین یک مورد است و داخل فروشگاه چیز دیگری است که به هر حال با کوشش های انفرادی و جمع های محدود در کفِ میدان و ارتباط سینه به سینه با مخاطبان جهانی می توان نتیجه گرفت. ولی تجارب زیبایی بود از همراهی جوانان و خانواده ها از کشورهای مختلف با عقاید متفاوت از شرق تا غرب آسیا با این فرض که بسیاری هواداران از همه جای دنیا برای تشویق تیم های منتخب شان حضور داشتند و حتی هوادارهایی که تیم های کشورشان از حضور در رقابت ها محروم بودند.
شیخ رضایی در آخر از حضور برخی افراد بی ربط به فرهنگ و هنر ایران و هنرمندنماها در پاویون ایران در بازی های جام ملت های آسیا ابراز تعجب و اشاره کرد: ما فاصله ای جدی از حرف تا عمل و رسیدن به استانداردها داریم از همین رو شخصاً فارغ از دید های حاکمیتی به شکل مردمی در آن جا حضور پیدا کردیم تا این فاصله را جبران نماییم.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب