رونمایی از محصول جست وجوی كالا و خدمات ازكی وام؛
ایجاد یک مسیر تازه در صنعت لندتک
المور: المور: در رویداد «مسیر» دوشنبه 15 اسفندماه از محصول جدید ازکی وام، موتور جست وجوی کالا رونمایی گردید. این محصول که در صنعت لندتک نوآور شمرده می شود، مسیر راحت تری را برای انتخاب و مقایسه کالا و خدمت در اختیار افراد قرار داده است.
به گزارش المور به نقل از ازکی وام، افراد با بهره گیری از این سرویس می توانند بدون نیاز به ورود به صفحه فروشگاه ها کالا یا خدمت موردنظر خودرا در سایت ازکی وام جست وجو کنند و با مقایسه کالاها و اعمال فیلترهای مختلف بهترین محصول و طرح اعتباری را برای خرید انتخاب کنند.
نخستین سخنران این رویداد مهدی مؤمنی مدیرعامل ازکی وام بود که از مسیر طی شده در ازکی وام صحبت کرد. او با اشاره به این که فعالیت در عرصه مالی و اعتباری و فین تک سختی ها و دشواری های زیادی دارد و طراحی محصول در این عرصه کار آسانی نیست، توضیح داد: «ما در ازکی وام توانستیم برای نخستین بار پروسه الکترونیکی ارائه وام را امکان پذیر نماییم و این کار بسیار بزرگی است؛ بدین سبب یک شبکه ی بانکی و مالی به وجود آمد.»
بگفته او هم اکنون، بیش از ۱۶۰ فروشگاه در ازکی وام وجود دارند که به بالای ۵۰۰ هزار کاربر ازکی وام کالا و خدمات ارائه می دهند. مدیرعامل ازکی وام درباب حجم اعتبار ارائه شده در ازکی وام اظهار داشت: «این حجم امسال ۱۶ برابر شده و در کنار آن بیش از یک میلیون دقیقه تماس پشتیبانی و مشاوره ای با کاربرها داشتیم. همین طور امسال ۴۰۰ هزار درخواست اعتبار در ازکی وام انجام شد که نشان دهنده پتانسیل مجموعه های اعتباری است.»
مؤمنی اشاره نمود که از بین کاربرانی که اعتبار دریافت کرده اند، ۸۲.۷ درصد بسیار خوش حساب بودند. یعنی کاربر خرید کرده و قسط خودرا در روز سررسید یا پیش از آن پرداخت کرده است. کاربرهای بدحسابمان بیش از بین کاربرهای بیمه بوده اند که آنها نیز با تعامل بیشتر درحال بازپرداخت اقساط هستند.»
توسعه مسیر مقایسه در صنایع دیگر
در ادامه حامد ولی پوری، مدیرعامل ازکی با اشاره به امکان مقایسه ۶ هزار حالت مختلف برای مقایسه و انتخاب بیمه توضیح داد: «ما در صنعت بیمه توانستیم به این عدد برسیم و تا به امروز ۵ میلیون کاربر فعال در ازکی داریم.»
ولی پوری مسیر ازکی در آینده را توضیح داد و در این زمینه اظهار داشت: «پایداری صنعت بیمه، لایه های آن و عواملی که در این صنعت تأثیرگذار هستند، به آسانی با تجارت دیجیتال تطبیق پیدا نمی کنند. ما برای پیشرفت ازکی و ازکی وام به شرکت های رقیب در جهان نگاه می نماییم و کارهای آنها را زیر نظر داریم. وقتی داده های صنعت بیمه را نگاه می نماییم، متوجه می شویم که ۷۰ درصد از درآمدشان از صنعت بیمه می آید. مسیر ما در ازکی هم همین است.»
مدیرعامل ازکی از امکان مقایسه و خرید در ازکی و ازکی وام گفت و توضیح داد: «ما صنعت مقایسه را در ازکی وام هم اجرا کردیم. افراد در ازکی وام می توانند وام های مختلف را مقایسه و از اعتبارهای مختلف بهره گیرند. به زودی، ازکی را در صنعت سرمایه گذاری هم فعال خواهیم کرد؛ بدین سبب جایگاه برند ازکی فقط مقایسه بیمه نیست. ما در ازکی به افراد می گوییم که پیش از خرید حتما مقایسه کنید تا با این کار خرید بهتری داشته باشند.»
امکان جست وجوی کالا با هدف دسترس پذیری راحت تر
محمود میرزایی، هم بنیان گذار و مدیر ارشد محصول ازکی وام سخنران بعدی این رویداد بود که محصول جدید ازکی وام را معرفی نمود. بگفته او، در صنعت لندتک، کاربرها به فروشگاه مراجعه و در آن سبد خرید را پر می کنند. در ادامه به اندازه آن سبد خرید درخواست اعتبار می دادند. بعد از آن که اعتباردهی تأیید می شد، می توانستند محصولات منتخب را از فروشگاه ها خریداری کنند. یعنی محصولات و فروشگاه ها پیش از اعتباردهی مشخص بودند. ما قصد داشتیم که کاربرها محدود به این پروسه نشوند و بتوانند کالاها و فروشگاه های مختلف را مقایسه کنند.»
او توضیح داد: «دغدغه جدید ما این بود که کاربر برای بهبود تجربه خریدش از همه فروشگاه ها بازدید نکند و بطور یک جا فاکتورها را مقایسه کند؛ بدین سبب موتور جست وجوی کالا و خدمات را ارائه دادیم.»
میرزایی از تجربه ای که استفاده از این محصول برای کاربر رقم می خورد، گفت و توضیح داد: «در این موتور جست وجو، کاربر وارد ازکی وام می شود و در نوار جست وجو محصول موردنظر را جست وجو می کند. بطورمثال گوشی موبایل جست وجو می کند و محصولات مختلف مربوط به گوشی همراه را می بیند. در اینجا فیلترهای مختلفی مانند دسته بندی ها، برند و مبلغ کالا وجود دارد که برمبنای آن می تواند محصول موردنظر خودرا آسان تر انتخاب نماید. بعد از آن که کاربر به نتیجه دلخواهش می رسد، تغییرات قیمتی کالا و فهرست فروشگاه ها را مشاهده می کند. علاوه بر این میزان قسطی که مقرر است پرداخت کند هم مشخص است. در مرحله ی بعد، کاربر وارد صفحه ی اصلی فروشگاه می شود و محصول موردنظرش را وارد سبد خرید می کند. در نهایت، هنگام پرداخت، می تواند اعتبار ازکی وام را انتخاب نماید.»
هم بنیانگذار ازکی وام از جذابیتی که این مسیر برای کاربران و فروشگاه ها دارد، اظهار داشت: «فروشگاه ها می توانند این امکان را برای کاربرهایشان فراهم آورند که با خرید اعتباری کالاها را بخرند. بعلاوه، با این روش، مشتری های جدید را وارد فروشگاه می کند. کاربرها علاوه بر مقایسه کالاها می توانند فروشگاه ها را هم مقایسه کنند. در صفحه فروشگاه، ارزش های پیشنهادی فروشگاه هم نمایش داده می شود؛ بدین سبب کاربر می تواند بهترین فروشگاه را انتخاب نماید. فروشگاه ها می توانند از بنر اختصاصی هم بهره گیرند و مشتری بیشتری جذب کنند. همین طور دسترس پذیری آسان تر، مقایسه کالاها و فروشگاه ها، فیلترهای مختلف، مقایسه طرح ها از خاصیت های محصول جدید است.»
چه مسیری را در سال آینده طی خواهیم کرد؟
در آخر این رویداد پنلی با عنوان «مسیر تجارت الکترونیک و فناوری های مالی در سال ۱۴۰۲» با حضور امیرحسین داودیان، معاون مشتریان بانکداری شخصی بانک تجارت، مهدی فاطمیان، رییس هیأت مدیره انجمن فین تک، امید ترابی، مدیرعامل دیار دیجیتال، پشوتن پورپزشک، مدیرعامل پادرو و مریم فریدشاد بنیان گذار فیناپ و دبیر پنل انجام شد.
فاطمیان در این پنل از ضعف لایه رگولاتوری در فضای فین تک گفت و توضیح داد: «این ضعف سبب شده که نتوانیم برخی خدمات را در زمینه پرداخت ارائه دهیم. رگولاتور نباید به عنوان متصدی و مجری وارد زمین بازی کسب وکارها شود. تهدیدهای کسب وکار ما هر روز بیشتر می شود. نداشتن رفتار درست از جانب رگولاتور و اینترنت طبقاتی نمونه ای از این تهدیدهاست.»
در ادامه داودیان نیز به فاصله میان رفع درد و نیاز و خلق ارزش اشاره نمود و توضیح داد: «ما در حوزه اعتبارسنجی و بحث اعتباردهی ضعیف بوده ایم و باید بیشتر روی آن متمرکز باشیم.»
بگفته او برای سال آینده کسانی که در این صنعت فعال می باشند بیشتر و دلسوزانه تر به زنجیره مالی فکر کنند؛ چونکه هر قدر زنجیره مالی پویاتر باشد و خلق ارزش کند، به تامین مالی کمک می نماید.
بگفته پورپزشک، در بازار ما خیلی نگاه به ساخت مشابه نمونه های موفق دنیا در ایران وجود دارد. در زمینه فین تک هم این مسئله وجود دارد؛ اما فکر می کنم توجه به نیاز کاربران جامعه بسیار مهم تر است که هم اکنون شاهد آن نیستیم.»
ترابی نیز بزرگ ترین ترس در وضعیت اقتصادی فعلی را موضوع بی ثباتی شرایط دانست و اظهار داشت: «بزرگ ترین ترس ما این شده که هیچ چیز قابل پیش بینی نیست. بزرگ ترین بیم، انزواست و انزوایی که هر روز بیشتر می شود. گرچه امیدواریم شرایط بهتر شود؛ اما واقعیت این است که شرایط به شدت سخت شده است و امیدواریم بتوانیم از لابه لای تهدیدها فرصت ها را دریابیم.»
به عقیده او هیچ نوآوری جدیدی در زمینه فین تک، پرداخت و بانکداری و در دنیای اقتصاد دیجیتال ایجاد نخواهد شد مگر این که ارتباطات بین المللی داشته باشیم. تنها راه به سمت جلو این گزینه است که امیدی به تحول از سمت صنعت پرداخت نمی بینیم اگر امیدی هم وجود دارد، از سمت کسب وکارهاست.
انتهای رپرتاژ آگهی
منبع: المور
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب