رئیس اتاق بازرگانی مشترك ایران و چین:

۲۵ هزار كیلومتر خط آهن با سرعت بالای ۳۰۰ كیلومتر در چین راه اندازی شده

۲۵ هزار كیلومتر خط آهن با سرعت بالای ۳۰۰ كیلومتر در چین راه اندازی شده به گزارش المور رئیس اتاق بازرگانی مشترك ایران و چین اظهار داشت: در حالیكه در تمام دنیا تنها ۱۳ هزار كیلومتر خط آهن قطار پرسرعت داریم، چین به تنهایی دو برابر دنیا چین ریلی راه اندازی كرده است.



به گزارش المور به نقل از مهر، محمدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی مشترك ایران و چین امروز در كنفرانس تخصصی یك كمربند یك راه تصریح كرد: تا كنون در دنیا ۱۸ هزار پروژه مطالعاتی درباره این ابرپروژه چین انجام شده اما در ایران چندان مورد توجه واقع نشده است؛ نبود یك مظالعه تمام ایرانی در مورد چین و پروژه یك كمربند یك راه سبب شده تا منابع مطالعاتی در این خصوص به زبان فارسی كم باشد.
وی با اشاره به اینكه ایران جایگاه خود در پروژه یك كمربند یك راه را تعریف نكرده اضافه كرد: چینی ها متأسفانه حتی در حوزه نفوذ ایران در خاورمیانه هم به ما اهمیت نمی دهند و تنها درجه اهمیت ایران برای چینی ها، دسترسی به آبهای آزاد در جنوب كشورمان است. سال قبل كه روحانی به چین سفر كرده بود، در دیدار با شی جین پینگ رئیس جمهور این كشور از وضعیت ایران در منطقه و جهان اظهار نظر كرد در حالیكه رئیس جمهور چین گفت من كاری به مسائل سیاسی بین المللی ندارم و تنها می خواهم درباره روابط تجاری و اقتصادی ایران و چین صحبت كنم.
رئیس اتاق مشترك بازرگانی ایران و چین افزود: پروژه یك كمربند یك راه از سال ۱۹۹۶ از نظر نظریه در سیاست ها و برنامه ریزی آینده نگرانه چینی ها وارد شد همین آینده نگری آنهاست كه سبب شده تا رشد تكنولوژیكی این كشور بسیار بالا باشد و چین ۲۰۲۰ حتی با چین ۲۰۱۵ هم بسیار متفاوت باشد. بعنوان مثال فرودگاه جدید چكن كه به تازگی به بهره برداری رسید، امكان تردد ۱۲۰ میلیون نفر را فراهم نموده است.
وی خاطرنشان كرد: چین هم اكنون ۲۵ هزار كیلومتر خطوط ریلی پرسرعت برای تردد قطارهای با سرعت بالای ۳۰۰ كیلومتر دارد در حالیكه مجموع خطوط ریلی پرسرعت در تمام دنیا به ۱۳ هزار كیلومتر نمی رسد به عبارت دیگر، چین دو برابر كل دنیا قطار پرسرعت بالای ۳۰۰ كیلومتر بر ساعت راه اندازی كرده است.
حریری با تاكید بر اینكه چینی ها پروژه یك كمربند یك راه را تعریف كرده اند تا بتوانند در دنیا به یك ابرقدرت تبدیل شوند، اظهار داشت: فعلا ایران در شرایطی قرار ندارد كه چینی ها ما را جزئی از این پروژه بدانند از همین روست كه همچنان عضو ناظر در سازمان همكاریهای شانگهای هستیم ولی افغانستان و هند توانسته اند به عضو دائم این سازمان تبدیل شوند.
به گفته این فعال بازرگانی ایران و چین، چینی ها در سال ۱۹۹۹ چابهار را برای سرمایه گذاری انتخاب كردند اما شرایطی داشتند همچون اینكه حاكمیت بندر را در اختیار بگیرند، ولی مقامات ایران حاضر به پذیرش آن نشدند در حالیكه پاكستانی ها حاضر به واگذاری حاكمیت بندر گوادر به چینی ها شدند و آنها این بندر را برای سرمایه گذاری برگزیدند.

1398/08/21
22:39:26
4165
5.0 / 5
موضوعهای خبر: اقتصاد , بین المللی , تخصصی , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
almur

المور

لاکشری و فشن

almur.ir - حقوق مادی و معنوی سایت المور محفوظ است