شهرداری از تبلیغ تئاتر در سطح شهر حمایت می کند نگاه ویژه به نسل جوان

شهرداری از تبلیغ تئاتر در سطح شهر حمایت می کند نگاه ویژه به نسل جوان به گزارش المور، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بر نگاه ویژه مدیریت شهری در پشتیبانی از فعالیتهای تئاتری در سطح شهر تهران تاکید کرد.


خبرگزاری مهر -گروه هنر-فریبرز دارایی؛ در فروردین سال ۱۴۰۴ طرح توسعه تماشاخانه ایران شهر بعنوان یکی از مجموعه های حرفه ای تئاتر که تحت مدیریت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است با حضور شهرداری تهران و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بوستان هنرمندان تهران آغاز و کلنگ راه اندازی ۳ سالن جدید تئاتری از جانب شهرداری تهران زده شد. این اتفاق بهانه ای شد تا در گفتگویی با مهرداد باقری رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به روند فعالیت این سازمان طی ۳ سالی که باقری ریاست آنرا برعهده داشته بپردازیم. رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در رابطه با روندی که سازمان طی ۳ سال قبل طی کرده، چشم انداز و برنامه هایی که برای توسعه فضاهای فرهنگی و هنری و پشتیبانی از فعالیتهای هنری بخصوص تئاتر داشته است و فراهم کردن امکان استفاده از تبلیغات شهری در سطح تهران برای فعالیتهای تئاتری، صحبت کرد. در تاریخ ۲۵ فروردین بخشی از این گفتگو که به طرح توسعه تماشاخانه ایران شهر اختصاص داشت به شکل جداگانه در خبرگزاری مهر منتشر گردید و در ذیل بخشی از گزارش المور به نقل از مهرداد باقری رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به شکل مکتوب و بخشی هم به شکل فایل تصویری انتشار یافته است. * امور و فعالیتهای سازمان فرهنگی هنری شهرداری طی ۳ سالی که ریاست سازمان را بر عهده داشتید به چه شکل بوده است و چه روندی را طی کردید؟ مهرداد باقری: ۳۰ سال پیش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای پیگیری فعالیتهای فرهنگی و هنری با تمرکز بر مراکز فرهنگی شهر شکل گرفت و در این ۳۰ سال مجموعه های فرهنگی هم به لحاظ کمی و کیفی توسعه پیدا کردند و سازمان فرهنگی هنری شهرداری متولی بهره برداری، برنامه ریزی و فعالیتهای فرهنگی و هنری است. ۳ سال است که ریاست این سازمان را بر عهده دارم. بعضاً مجموعه هایی که در شهر تهران بعنوان مجموعه های فرهنگی و هنری به بهره داری رسید، از شهرداری تهران و سازمان فرهنگی هنری شهرداری عمر بیشتری دارند و مجموعه هایی هم جدیدالتأسیس هستند و راه اندازی این مجموعه ها کماکان در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد که نیازی طبیعی است. باید این زیرساخت ها را برابر با ظرفیتی که داریم در شهرداری توسعه دهیم. بشکل طبیعی چون تهران پایتخت و همینطور کلان شهر است و همینطور الهام بخشی برای سایر شهر های کشور دارد، این اتفاق باید به لحاظ کیفی در سطح بالایی رخ دهد و تمام تلاش ما در ۳ سال قبل این بوده که این مجموعه ها در شأن مردم شهر تهران و هنرمندان شهر تهران شکل بگیرند.
نخستین راهبردی که از ۳ سال پیش در سازمان انتخاب شد، مولدسازی ظرفیت ها بود. دارایی هایی که در شهر تهران در سالهای دور یا نزدیک راه اندازی شده بود با گذشت زمان گرفتار افت کیفیت شده بود و باید با ارتقاء سطحی کیفی مجموعه ها بازدهی و راندمان آنها در شأن روزگار امروز ما افزایش پیدا می کرد چونکه با مولدشدن این مجموعه ها بخش زیادی از نیاز مخاطبان پوشش داده می شد. ایجاد ظرفیتهای جدید هم مرحله بعدی بود. امروز در وضعیتی قرار داریم که مراکز موجود به صورت کامل و به شکل شبانه روزی در خدمت مردم و مخاطبان و هنرمندان هستند. * سازمان فرهنگی هنری شهرداری به واسطه فرهنگسراهایی که در مناطق مختلف شهر تهران دارد می تواند فعالیت و تأثیرگذاری بالایی در زمینه فرهنگی و هنری داشته باشد چونکه هیچ سازمان و نهاد فرهنگی تا این اندازه مرکز و سخت افزار در نقاط مختلف شهر تهران در اختیار ندارد. فرهنگسراها در دوره هایی گرفتار رخوت شده بودند و فعالیت هایشان تاثیر گذار نبود. شما طی ۳ سالی که در سازمان حضور دارید چه برنامه ای برای احیا و تقویت فعالیت فرهنگسراها مدنظر قرار دادید؟ اصلی ترین دارایی هر مجموعه ای جایگاهی است که مابین مردم می تواند داشته باشد. شبکه مویرگی مراکز فرهنگی و هنری که در شهر تهران در اختیار سازمان هست در کنار اعتمادی که مردم به این مجموعه ها دارند، همینطور تعدد این مراکز اصلی ترین سرمایه از حیث دارایی های سازمان در کنار سرمایه انسانی سازمان شامل هنرمندان و کارشناسان است. شاید هیچ سازمانی از نظر میانگین نیروی انسانی متخصص و مجرب در زمینه فرهنگ و هنر این میزان، معدل و استعداد را در خود نداشته باشد. مجموعه های فرهنگی ما به لحاظ آمار امروز بعد از ۳ سال از حیث کمی با جهش چندبرابری، مخاطبان بیشتری را درگیر خود کرده است. با مولدسازی انجام شده و ایجاد و تکمیل زیرساخت ها در این دوره مدیریت شهری به جد از لحاظ زیرساختی به حوزه فرهنگ و هنر توجه شده است. این روند سبب شد تا مجموعه ها در طول شبانه روز در خدمت مخاطبان باشند و ما با چندین برابر مخاطب و حجم مخاطب مواجه هستیم. به صراحت میتوان گفت درهای مراکز فرهنگی امروز به روی مردم باز است و مجموعه ها از حالت اداری خارج شده و در تمام طول شبانه روز در خدمت مردم هستند. ضمن این که مجموعه ها در خدمت متقاضیان انجام فعالیتهای فرهنگی و هنری هستند و این اتفاق بسیار خوبی است. * نسل جدیدی که در زمینه فرهنگ و هنر پرورش پیدا می کند و از دانشگاه فارغ التحصیل می شود در یک بلاتکلیفی برای فعالیتها و اشتغال به سر می برد. آیا راهکاری درنظر گرفته شده که این نیروهای جوان بتوانند در مجموعه ها و مراکز مختلف فرهنگی و هنری مشغول به کار و فعالیت شوند؟ جالب است که به این نکته اشاره نماییم این انتظار نسل جدید از مراکز مختلف سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران وجود دارد. نسل جوان انتظار دارد به واسطه این مراکز مرحله اول حرفه ای شدن خویش را طی کنند. وقتی به سابقه سازمان و حال حاضر آن نگاه کنید شاهد هستید که انبوهی از کارشناسان و مدیران سازمان کسانی هستند که از یک مجموعه و دانشگاه فارغ التحصیل شده و برای خدمات فرهنگی به فرهنگسراها مراجعه نموده اند و آهسته آهسته در فرهنگسراها، نگارخانه ها، خانه های فرهنگ، موزه ها و کتابخانه ها رسوب کرده یا به مجموعه های فرهنگی و هنری دیگر مهاجرت کرده اند. در دوره جدید برای توسعه و توسعه فعالیتهای فرهنگی و هنری و عرضه خدمات شبانه روزی به مخاطبان در مناطق مختلف شهر تهران چاره ای جز این وجود ندارد که با نسل جوان دست بدهیم و اجازه کار و فعالیتهای فرهنگی و هنری را به آنها بدهیم. با این اجازه امکان فعالیت فرهنگی و هنری برای نسل جوان تسهیل و به این واسطه ارتباط با مخاطبان هم تسهیل می شود. نسل جوان کارهایی متناسب با ذائقه مخاطب امروز تولید می کنند. در ۳ سال قبل به جد این امر پیگیری شده است. * در دورانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری رویدادهای فرهنگی و هنری قابل توجهی برگزار می کرد. زمانی رپرتوآرهای تئاتر کودک و نوجوان توسط شهرداری برگزار می شد یا جشنواره های تئاتر شهر، تئاتر کانون ها و تئاتر بانوان را برگزار می کرد که این جشنواره به مرور زمان فراموش شدند. آیا برنامه ای برای احیای این رویدادها دارید؟ شهرداری تهران سابقا کارنامه درخشانی در پرداختن به این حوزه ها داشت. در این دوره از مدیریت شهری بر مبنای مسأله شناسی ایجاد زیرساخت ها و مولدسازی زیرساخت های موجود باید در اولویت قرار می گرفت که این دوره از شهرداری در این حوزه کارنامه قابل قبولی دارد که نمونه آن طرح توسعه تماشاخانه ایران شهر است. همه این اقدامات برای اینست که هنرمندان فعالیت کنند و مردم هم از این فعالیتها بهره مند شوند. بخشی از مطرح بودن نام سازمان در میان هنرمندان به علت جشنواره های استاندارد و با کیفیتی بود که برگزار می شد. در دوره جدید هم بخش جدی ای از این جشنواره در چارچوب ۱۱ جشنواره سازماندهی و دبیرخانه ها فعال گشته است. جشنواره تئاتر شهر سال جاری با افزوده شدن بخش تئاتر کودک و نوجوان برگزار می گردد. جشنواره های کاریکاتور، طنز، سرود و جشنواره های متفاوت دیگری هم در سال ۱۴۰۴ برگزار می گردد و سال جاری سال احیای جشنواره هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است. * فعالان فرهنگی و هنری بخصوص در حوزه تئاتر در زمینه تبلیغات شهری با مشکلات گوناگونی مواجهند. این توقع از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران وجود دارد که با عنایت به هزینه های بالای تولید تئاتر و اقتصاد ضعیفی که این هنر دارد امکان تبلیغات شهری برای تئاتر فراهم گردد. آیا برنامه ای برای حمایت در زمینه تبلیغات تئاتری در سطح شهر تهران از اجراها و فعالیتهای مختلف تئاتری دارید؟ شاید این مطالبه در جواب اقدامی باشد که در ۲ سال قبل در شهرداری تهران در زمینه تبلیغات و اطلاع رسانی رویدادهای هنری بخصوص تئاتر انجام شده است. طی سالهای زیادی به شکل موردی برخی رویدادهای هنری از تبلیغات شهری برخوردار بودند. در سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ علاوه بر حوزه هایی که معمولا پوشش داده می شدند نظیر جشنواره های فیلم و تئاتر، حوزه های موسیقی و تئاتر هم از امکان تبلیغات شهری برخوردار شدند. اهالی تئاتر و موسیقی هم بازخوردهای بسیار خوبی به این امکان نشان دادند. شهردار تهران در مبحث اطلاع رسانی فعالیتهای هنری کاملا در کنار هنرمندان قرار گرفته و تاکید دارد که سویه شهرداری بسمت تبلیغ فعالیتهای فرهنگی و هنری باشد. تقاضای هنرمندان تئاتر برای تبلیغات آثارشان در سطح شهر تهران حتما مورد توجه قرار می گیرد و تمام تلاش مان بر اینست حداکثر توان مان را برای تبلیغ این فعالیتها اختصاص دهیم. * دایره فعالیت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بسیار گسترده است اما هیچ گاه بودجه مناسبی در اختیار ندارد. همیشه این انتظار وجود داشت که سازمان از بودجه ای برخوردار باشد که بتواند به لحاظ مالی هم از فعالیتها و هنرمندان حمایت کند. وضعیت بودجه سازمان به چه شکل است و آیا شاهد افزایش بودجه خواهیم بود یا نه؟ مجموعه فعالیتهای سازمان فرهنگی و هنری در سنوات مختلف تحت تاثیر وضعیت بودجه بوده است. در دوره جدید مدیریت شهری به سازمان فرهنگی و هنری توجه ویژه ای شده و بودجه مصوب سازمان طی ۳ سال گذشته با جهش روبرو شده است. البته در تمام نهادها در حوزه فرهنگ با مظلومیت از حیث بودجه ای مواجه هستیم. تثبیت ردیف های بودجه ای، تثبیت زیرساخت های اداری، برنامه ریزی و بودجه ای سازمان بعد از سنوات طولانی در این دوره مدیریت شهرداری و شورای شهر تهران صورت گرفت.

1404/02/01
10:04:52
8
0.0 / 5
موضوعهای خبر: استاندارد , اقتصاد , تولید , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
پربازدیدهای المور

جالبهای المور

جدیدهای المور

almur

المور

لاکشری و فشن

almur.ir - حقوق مادی و معنوی سایت المور محفوظ است (1395-1404)
المور، بهترین‌ها را در دنیای مد بیابید. راهنمای شما در دنیای فشن.