دنبال نوآوری خاصی در جبهه نبودیم!
المور: المور: مدیر گروه حماسه و دفاع شبکه یک با اشاره به برنامه دفاع مقدسی این شب ها با نام جبهه بیان کرد که دنبال نوآوری خاصی در این برنامه نبوده اند و اساسا فرم و مطالب برنامه نوآورانه نیست.
محمدعلی صمدی مدیر گروه حماسه و دفاع شبکه یک درباره ی ایده برنامه «جبهه» که در ماه مبارک رمضان از این شبکه پخش می شود به خبرنگار مهر بیان کرد: مدت ها بود که در بین مسئولان شبکه یک، بحث هایی درباره ی ساخت برنامه ای جامع برای دفاع مقدس مطرح بود. هدف این بود که برنامه ای با تنوع قابل قبول تهیه و در زمان مناسبی پخش شود تا مخاطب بتواند به خوبی با آن ارتباط برقرار کند.
وی افزود: تصمیم بر این شد که خارج از مناسبات متعارف تلویزیون، اقداماتی انجام گیرد، نشست هایی انجام شد تا این که بحث عملیات «طوفان الاقصی» پیش آمد تا بیشتر به فضای جبهه مقاومت پرداخته شود. از همین رو از شروع سال ۱۴۰۳، برنامه ای ۳۰ قسمتی برای ماه مبارک رمضان تدارک دیده شد که محور آن روایت حماسه ها در جبهه مقاومت است. جلسات میان مدیران شبکه و گروه حماسه و مقاومت شبکه یک برگزار و تأییدات لازم کسب شد. تیمی علاقمند و کارشناس نیز در این زمینه فعال شد و توانستند برنامه را به ماه مبارک رمضان برسانند.
صمدی درباره ی هدف این برنامه دفاع مقدسی تصریح کرد: هدف این برنامه، بازخوانی داستان های محور مقاومت از انقلاب اسلامی و نمونه های تاریخی نظیر میرزاکوچک خان و ستارخان بود. همین طور نمونه های باستانی که مصادیق مقاومت ملت ها در مقابل زورگویی و تجاوز هستند، در این برنامه منعکس می شود. این داستان ها بصورت نمایشی و روایت شفاهی با پیوندهایی به موسیقی، از دفاع مقدس تا مقاومت در لبنان، فلسطین، یمن و عراق به عنوان اجزای یک کل بزرگ از جبهه مقاومت، ارائه می شود. ما در تلاش هستیم تا مفهوم مقاومت را در ذهن مخاطبان خصوصاً با تأکید بر مصادیق روشن و مستند، جا بیندازیم.
وی درباره ی دلیل عنوان «جبهه» که اشاره ای صریح و مستقیم به موضوع برنامه دارد، توضیح داد: با توجه به این که مقاومت در ۲ دهه گذشته به یک جبهه بزرگ تبدیل گشته است که ایران نیز بخش مهمی از آنست، تصمیم گرفتیم نام «جبهه» را به کار ببریم. این جبهه در بردارنده طیف های مختلفی است که در روبرو شدن با ظلم و استکبار مشترک هستند. ما به جبهه به عنوان یک مفهوم فراگیر نگاه می نماییم که دفاع مقدس ما نیز بخشی فعال از آنست. زمانی که عنوان جبهه را درنظر گرفتیم به این فکر می کردیم که عنوان جبهه آنقدر فراگیر است که همه این مفاهیم را دربرگیرد. جبهه یک کلیت بود که دفاع مقدس ما نیز بخش فعالی از آنست.
مدیر گروه حماسه و دفاع شبکه یک درباره ی ساختار برنامه و این که چه خلاقیتی برای آن صرف کرده اند، اظهار داشت: ما دنبال نوآوری خاصی نبودیم، نه فرم برنامه نوآورانه است و نه مطالبی که در آن گفته می شود. بیشتر هدف ما تراکم داستان ها و مفاهیم حماسی در یک بازه زمانی مانند ماه مبارک رمضان بود که در آن، ذهن ها آماده تر برای دریافت مفاهیم فکری و حماسی هستند.
وی افزود: احترام به حماسه ذاتاً در وجود انسان ها نهفته است و همه انسان ها صرف نظر از گرایش ها و دین خود به حماسه احترام می گذارند. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم برای نخستین بار در یک بازه زمانی مناسب، مثل ماه رمضان، به مدت یک ماه هر شب فرصتی فراهم نماییم تا این داستانها به مخاطبان ارائه شود. به طور دقیقتر، یکی از خلاقیت های این برنامه، انتخاب زمان مناسب برای حماسه خوانی در ماه رمضان بود.
صمدی در آخر عنوان کرد: بنا داریم در این برنامه انسان های حماسه ساز را با اعتبار مفهومی آن معرفی نماییم و نسبت حماسه و انسان را تعریف نماییم. طبیعتاً مهم ترین خروجی این رویکرد، تقویت روحیه و تاب آوری مردم در مقابل چالش هاست. این مشکلات نه فقط ناشی از ناکارآمدی ها نیست، بلکه قسمتی از آن به موقعیت حسادت برانگیز این سرزمین مربوط می شود که مردم آن باید همیشه آماده مقاومت و تاب آوری بالا باشند.
برنامه «جبهه» به تهیه کنندگی سیداحمد موسویان، کارگردانی پیمان امیری و سردبیری حسین برکتی در ماه مبارک رمضان، هر شب پس از اذان مغرب از شبکه یک سیما پخش می شود.
منبع: المور
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب