امروزه از فست فودها بسیار می شنویم. غذاهای محبوبی كه در عین سادگی در پخت، طعم بسیار خوبی دارند و مشتریان پر و پا قرصی برای خود دست و پا كردند. اما روز به روز تحقیقات جدیدی پیرامون ضررهای فست فودها انجام می شود و انسان ها را این غذای هوس انگیز منع میكنند.
اما در كنار فست فود، تب دیگری نیز به راه افتاده است كه به اندازه آن برای انسان و طبیعت ضرر دارد، اما خاموش است و دیده نمی شود.
هر لباسی كه ما میخریم، حتی قبل از اینكه آن را به خانه بیاوریم تاثیر مخربی بر محیط زیست و به مراتب سلامت آدمها میگذارد.
این بخشی از آخرین گزارشی است كه سایت خبری صلحسبز درباره تاثیرات مخرب صنعت
مد به سلامت انسانها منتشر كرده است. اولین دغدغهای كه كارشناسان صلحسبز مطرح میكنند، موضوع مصرف آب است. آمار نشان میدهد كه هر ساله چیزی حدود ۲ میلیارد جفت شلوار جین در دنیا تولید میشود كه برای تولید یك جفت آن به تنهایی نزدیك به ۷ هزار لیتر آب مصرف میشود.
تولید یك تیشرت نیاز به حدود ۲۷۰۰ لیتر آب دارد و این مقدار میزان مصرف متوسط یك فرد در طول ۹۰۰ روز است. بعد از این نوبت به فرآیند رنگرزی میرسد كه سالیانه حدود ۱٫۷ میلیون تُن رنگ شیمیایی برای رنگآمیزی لباسها مصرف میشود كه در مواد تشكیلدهنده آنها عنصر شیمیایی خطرناكی مانند PFCs وجود دارد كه تاثیری دائمی بر محیط زیست میگذارند.
علاوه بر این از هر ۴۰۰ میلیارد مترمربع از منسوجاتی كه سالانه تولید میشوند، حدود ۶۰ میلیارد تُن از آنها در اتاقهای بُرش باقی میمانند و شانس ورود به بازار را پیدا نمیكنند.هر سال بیش از ۸۰ میلیارد قطعه
لباس در سراسر جهان تولید میشود كه عمر كوتاهی دارند؛ سه چهارم آنها راهی محلهای دفن زباله و تنها یك چهارم آنها بازیافت میشوند. فعالان محیط زیست آسیب ناشی از
لباس و تولید منسوجات را به گردن دستاندركاران صنعت
مد میاندازند.
آنها اعتقاد دارند، از روزی كه شبكههای اجتماعی مانند اینستاگرام در زندگی مردم جان گرفت، پوشش
لباس بین تمام مردم تغییر كرد. پیش از این
لباس برای آدمها تنها معنای پوشش داشت و چیزی به اسم لباسهای رنگی و مدهای پاییزی و بهاره معنای زیادی نداشت. حالا اما داستان دیگری در جریان است. علاوه بر اینكه آدمها هر روز در اینستاگرام تصاویری از تركیببندی لباسهای خود به نمایش میگذارند، بازار خرید و فروش آنلاین در شبكههای اجتماعی هم برو و بیایی تماشایی به راه انداخته كه هر كسی را جذب دنیای
مد میكند.
در پنج سال گذشته بازار خردهفروشان هر سال ۹٫۷ درصد افزایش داشته و همچنین شركتهای تولید
پوشاك سنتی هم سالیانه رشدی۶٫۸ درصدی داشتهاند.