گفت وگوی مهر با معاون فنی صداوسیما-۲؛
دلیل دریافت هزینه از نامزدهای انتخاباتی چیست؟
المور: به گزارش المور، معاون فنی صداوسیما ضمن اشاره به هزینه ای که از نامزدهای انتخاباتی مجلس گرفته می شود، عنوان نمود که این هزینه جهت استفاده از زیرساخت ها و حضور در کانال های انتخاباتی دریافت می شود.
خبرگزاری مهر - گروه هنر- عطیه موذن؛ جدی ترین پروژه این روزهای صداوسیما راه اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی است که از چند ماه پیش طرح و ایده های آن در فضای رسمی و مجازی توسط پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما عنوان شد و اینروزها به صورت اجرایی برنامه های مختلف آن پیش می رود. پروژه ای که منتقدان و موافقانی دارد و برخی هم هنوز ابهامات زیادی نسبت به چگونگی و فضای اجرایی پروژه دارند، با این وجود خود صداوسیما با هدف عدالت رسانه ای آنرا پیش می برد. علیرضا شریفی معاون توسعه و فناوری رسانه صداوسیماست که در راس طراحی های فنی و ساختاری این طرح قرار دارد و خودش هم در جریان مهم ترین چالش های اجرایی این طرح است. شخصی که به قول خودش ۲۸ سال است که در معاونت فنی مشغول به کار است و اعتقاد دارد باآنکه با توکل به خدا این طرح را جلو می برند اما نسبت به موارد فنی و مهندسی آن اشراف کامل دارند و همه چیز پیشبینی شده است. گفتگوی ما با وی در دفتر کارش در سازمان صداوسیما شکل گرفت که به بخشی از سوالات در رابطه با طرح راه اندازی ۲۰۰ کانال پاسخ داد، بخش اول این مصاحبه پیش از این منتشر گردید که در آن در رابطه با پخش آزمایشی بعضی از این کانال ها هم اطلاع داده شد. شریفی در بخش دوم این مصاحبه در رابطه با موارد نظارتی نسبت به محتوای تولیدی نامزدها و پخش آنها، دریافت هزینه از نامزدها بابت حضورشان در این کانال ها و همینطور اختلالی که طی یکی دو سال گذشته در تلویزیون به وجود آمد، سخن گفت. در قسمت دوم و پایانی این گفتگو می خوانید: *با توجه به این که این محتوا تولیدی است و بعد به پخش می رسد نظارت ها راحتتر به نظر می آید، درست است؟ فکر می کنم نظارت روی کانال ها باید پسینی باشد چون شاید وقت نشود که همه نامزدها از قبل محتوایشان دیده شود. فرض بر اینست که خود نامزدها از محتوای ارائه شده مراقبت دارند. البته نظارتی هم به صورت اولیه وجود دارد. *یک نکته شنیده می شود که مقرر است از نامزدها هزینه هم دریافت شود درست است؟ به سبب هزینه های زیرساختی که وجود دارد و پیش از این هم گفته شده است سازمان ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه می کند. مبلغی هم جهت شرکت در این پروژه و استفاده از این زیرساخت ها از نامزدها دریافت می شود. *این هزینه ۲۵۰ میلیارد تومان از دولت یا نهادی خارج از صداوسیما هم پشتیبانی شده است؟ خیر. خود رئیس صداوسیما از منابع و بودجه های داخلی که دارد هزینه کرده است اما امیدواریم دولت این پروژه را ببیند و به سازمان صداوسیما کمک نماید چون صداوسیما بضاعت آن چنانی ندارد. *و نماینده ها هزینه لازم را پرداخت می کنند؟ بله پرداخت می کنند. گاهی ما می شنویم یک نفر در حد چند میلیارد منزلش را هم می فروشد تا تبلیغ کند. هزینه ای که سازمان دریافت می کند بسیار کمتر از چنین رقم هایی است. شرط منصفانه هم می گذارد، می گوید اگر نماینده مجلس شدید آن وجهی که پرداخت کردید مجانی است و برمی گردد. با این وجود صداوسیما این شرط اولیه برای دریافت هزینه را می گذارد تا فرد مشارکت مردمی بیاورد. یک نکته دیگر هم اینست که ۱۰۰ نفر به صورت مثال در حوزه ای نامزد هستند که از میان آنها شاید یک نفر مقرر است بر صندلی مجلس تکیه بزند، این پرداخت هزینه شاید سبب می شود که خود نامزدها جدی تر فکر کنند و این که اگر اقبالی ندارند یا برنامه ریزی جدی نداشته اند به این زمینه ورود نکنند. ما کسانی را می آوریم که هم خودباور هستند و هم مردم آنها را قبول دارند و آنها که تفریحی وارد کار شده اند خودشان کنار بروند. *این عدد دقیقا چقدر است؟ فرض کنید ۵۰ یا ۱۰۰ میلیون. آن قدری نیست اما این هزینه گرفته می شود تا فرد بتواند با پرداخت آن به هزینه های فنی سازمان کمک نماید و دلیل مهم ترش هم اینست که سازمان با دریافت این هزینه بتواند تعداد زیاد نامزدها را مدیریت کند. نرم افزاری آماده می شود که هوشمند است و پس از اینکه نامزدها از سوی ستاد انتخابات تعیین صلاحیت شدند کد خویش را در این نرم افزار وارد کرده و بعد این نرم افزار فضایی می دهد که نامزدها می توانند ویدئوهای خویش را در آن بارگذاری کنند. ناظرانی ویدئوها را یک بازبینی اولیه می کنند که قوانین اولیه را رعایت کرده باشند. همه قالب ها هم باید مثل هم باشند و این گونه نباشد که محتوایی با بک گراند لاکچری و رنگ و لعاب بالا و دکوراسیون ویژه تولید شود و دیگر ویدئوها محتوایی ساده داشته باشد. *این مدل از برنامه سازی می تواند متنوع باشد؟ تنوع در سوالات است و قضاوتی که مردم می توانند پس از جواب هر نامزد نسبت به سوال های مشخص داشته باشند، است. مخاطب هم کنداکتور و نمایندگان مورد نظرش را بیشتر چک می کند که مورد سوالش است. *در مورد تهران که تعداد نامزدها بیشتر است این اتفاق چطور رخ می دهد؟ در تهران با چالش سختی مواجه هستیم چون چند هزار نامزد داریم و حدود ۱۰ حوزه و زمان اختصاص داده شده به هر نامزد چند دقیقه می شود که عملاً نمی تواند توضیحی دهد. برای تهران بهتر است که نقش تلوبیون پررنگ باشد. ما ۷ روز داریم که حدود ۶۰ هزار دقیقه شبانه روزی فرصت تبلیغاتی داریم و تلاش می شود که در این زمان به همه نامزدهای متقاضی زمان برسد ولی در نهایت در خود تهران هنوز چالش است. به هر حال هرچه تعداد زیادتر شود زمان اختصاصی داده شده به یک نامزد کمتر خواهد شد و بالعکس. *الان جمع بندی نهایی اینست که تهران برای هر حوزه کانال مخصوص به خویش را داشته باشد یا خیر؟ پیشبینی رئیس محترم ستاد انتخابات سازمان اینست که دقیقه های اختصاص یافته به هر نامزد کمتر باشد ولی در نهایت اجرایی شود. با این وجود این طرح در کل کشور اجرایی می باشد و صرفا حدود ۲۰ درصد از کشور را امکان دارد پوشش ندهد. یک نکته هم فشرده بودن بیش از اندازه است که به پهنای باند مربوط می شود و در بعضی نقاط ۱۶ حوزه داریم که اگر فشرده سازی کانال ها از یک حدی بیشتر شود شاید تصویر فریز یا شطرنجی شود. با این وجود رئیس صداوسیما مساعدتی داشت و مقرر است اگر در آن ایام گرفتار چنین معضلاتی شدیم یک یا دو کانال را صرفا در همان ایام حذف نماییم تا فضا بازتر شود. *و غیر از حذف کانال اصلی راهکار دیگری ندارد؟ بالاخره فضا همان است. فرض کنید اتوبوسی داریم که ۳۰ نفر ظرفیت دارد و حالا می خواهیم افراد بیشتری وارد آن شوند در نتیجه یک یا عقب ماشین امکان دارد نفرات بیشتر جای بگیرند یا صندلی بیشتری اضافه نماییم اما اصل ظرفیت اتوبوس تغییری نمی نماید. ازاین رو حالا در چنین شرایطی اگر فشردگی بیش از اندازه کانال ها مورد آزار بود مجبور هستیم بعضی از شبکه های اصلی تلویزیون را برای همان هفت روز حذف نماییم که البته این برای جایی است که چندین حوزه دارد و از یک فرستنده مجبور هستیم به چند جا سیگنال رسانی نماییم. هنوز ما تست کیفی نکرده ایم اما اگر امکان پذیر نشد مثلا شبکه تماشا در آن یک نقطه که مشکل داریم چند روز قطع می شود. این این اتفاق هم نه در همه ایران بلکه در همان یک نقطه عملی می شود. *با توجه به جایگاهی که در قسمت فنی سازمان دارید در رابطه با اچ دی شدن شبکه ها بگویید که چرا ادامه پیدا نکرد؟ فقط چهار شبکه باقی ماند که اچ دی نشد، شبکه آموزش، سلامت، تهران و چهار و این سیاست رئیس صداوسیما بود. معاون نقشی ندارد، رئیس سازمان است که دستور می دهد کاری صورت گیرد یا نشود. رویکرد آقای جبلی هم دیگر اچ دی سازی نبود. آقای جبلی حتی در رابطه با برخی شبکه ها هم گفت چرا ۲ سرویس ارائه می دهید چرا هم اس دی و هم اچ دی پخش می شود. *مثل شبکه سه که هر ۲ قالب پخش را دارد. بله و می گفت این استهلاک دارد و درست هم است. درخواست آقای جبلی این بود که فقط یک سرویس باشد و من گفتم مردم گیرنده اش را ندارند و هنوز اس دی را می گیرند. آقای جبلی هم اعلام نمود که این با اصلی نظام و عدالت طلبی مغایر است و مردم را به ۲ دسته تبدیل نموده اید. آنهایی که کم درآمد هستند و آنهایی که درآمد بالاتری دارند. البته ما طرحی در آینده داریم که طی آن مقرر است مردم بتوانند ۱۰ کانال اچ دی را با گیرنده های معمولی دریافت نمایند و نیازی به تلویزیون های پیشرفته ندارند. *چند درصد مردم هم اکنون می توانند به صورت اچ دی شبکه ها را دریافت کنند؟ درصد دقیقی نداریم. از مرکز تحقیقات صداوسیما هم خواستیم که به ما آماری در این حوزه ارائه دهند. آقای جبلی به سبب سیاستی که دارد در حوزه هویت محوری و عدالت محوری اصل حرفش این بود که مردم نباید ۲ سرویس مختلف برای تماشای تلویزیون داشته باشند که در یکی باکیفیت تر و در دیگری باکیفیت پایین تر آنتن را ببینند. *این طرح چه زمانی عملیاتی می شود؟ تا آخر سال جلو می رود که آن هم انقلابی در زیرساخت است. *به عنوان جمع بندی می توانید توضیحی در رابطه با هک ها و اختلالاتی که طی یکی دو سال قبل رخ داد، بدهید. چون شما مهم ترین فرد بخش فنی سازمان هستید و بهتر می توانید پس از این فاصله بگویید که چه شد؟ من ابتدا یک مثال بزنم. شما یک شهروند هستید با اطمینان از امنیت اجتماعی جامعه منزلی می خرید که بالکن دارد و شاید حفاظ هم ندارد. چند سال هم است که در یک محل ساکن هستید، اما پس از مدتی اتفاقات بد اقتصادی رخ می دهد و سرقت ها زیاد می شود. شما درمحل این تعرض ها هستید. این هنر دزد است یا مشکل شماست که دزدی اتفاق بیفتد؟ *الان برخی خانه ها البته آنقدر سیستم ضد سرقت هوشمند دارند که گرفتار چنین مشکلاتی نمی شوند. همینطور است. ما هم در شرایط جهانی در موقعیتی بودیم که کسی نمی توانست سر به سر ما بگذارد و امنیتی نسبی داشتیم اما یک شرایط خاص نشان داد که دشمن اگر بخواهد می تواند به ما حمله کند و باید این نقطه ها را مسدود نماییم. *پس با این باگ خود داخل است و نفوذی در کار نبوده است؟ بله. به نظرم بحث نفوذ در حد شخص بسیار کم است البته اینها را باید دیگر نهادها بگویند اما این نظر من است. نظام آنقدر اقتدار دارد که به این شکل کسی نتواند وارد شود. شهید فخری زاده چگونه شهید شد؟ با یک ماشین (بدون انسان) که با ماهواره سیگنال می گرفت. هم اکنون دشمن ترس خویش را پشت تکنولوژی پنهان می کند. اینترنت یک شبکه جهانی است و هرکسی که در فضای نت است عضوی از یک شبکه جهانی می شود. شما اگر ایمیلت باز باشد یا لپ تاپ خویش را به کشورهای دیگر ببرید به سادگی رصد می شوید. *شما خودتان این مراقبت ها را دارید؟ من اینجا ۲ سیستم کامپیوتری دارم، یکی از کامیپوترهای من به نت وصل است و دیگری که وصل نیست کارهای طبقه بندی شده خویش را از راه آن انجام می دهم. حتی در بعضی مسافرت ها امکان دارد گوشی خویش را نبرم و یا لپ تاپ را به شکلی ببرم که شناسایی نشوم. این آگاهی ها اگر بالا برود ناامنی هم کمتر می شود. ضعف ماست که آنها را بزرگ می نماییم. سازمان ما ۲ بار هک شد که خاطره اش هم متاسفانه تلخ است اما پس از آن خیلی مسلط ورود کردیم. *بار اول چرا به بار دوم رسید؟ نوعی خودباوری در بخشی از سازمان وجود داشت که فکر می کردند چون بار اول گرفتار این حمله نشدند، ایمن هستند و نمی دانستند این یک دام است که پهن شده است. اما در نهایت همه با یکدیگر هم فکری کردیم و جلوی چنین اتفاقاتی ایستادیم و در نهایت راه نفوذ چنین اختلالاتی را بستیم. خدا را شکر با کمک وزارت اطلاعات، بخش صیانت سازمان و دیگر نهادها مسیر را محکم کردیم. با این وجود زمین خوردن اشکالی ندارد این که دایم زمین بخورید اشکال دارد. درست است که در این اتفاق ما شرمنده رهبری شدیم اما حداقل سبب شد از این طرف مسیرهایی بسته شود که بسیار هم سخت بود و بتوانیم تمهیدات ویژه ای برایش ببینیم. هم اکنون هم خدا را شکر نگاه آقای جبلی محکم است و از کارهای ویترینی خوشش نمی آید.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب