مروری بر تاریخچه خودروهای برقی‎

از نخستین ها تا گامهای فونیکس در راه تلطیف هوا‎

از نخستین ها تا گامهای فونیکس در راه تلطیف هوا‎ به گزارش المور، گرمایش زمین و دغدغه های زیست محیطی در کنار محدودیت های استفاده از سوخت فسیلی، کشورهای‎ جهان را یکی بعد از دیگری به سمت استفاده از سوخت های پاک، سوق می دهد. در این نوشتار قصد داریم‎ ‏نگاهی مختصر به روند خودرو های الکتریکی و سیر تحول آنها داشته باشیم که قصه ای نزدیک به 200 سال را‎ ‏شامل می شود.


به گزارش المور به نقل از مدیران خودرو، در جهان خودرو برای رسیدن به جایگاهی که امروز بالغ بر 80 درصد از سهم بازار خودرو در کشوری مثل نروژ به خودرو های برقی اختصاص یافته، ایران مسیر زیادی را در پیش دارد. البته با عزم راسخ برندهایی پیشرو نظیر فونیکس برای جایگزینی خودروهایی با سوخت پاک، این مسیر می تواند با سهولت و سرعت مضاعفی طی شود.
خودرو های برقی، تاریخچه ای‎ ‏قدیمی تر از موتورهای احتراق داخلی ‏دارند و تقریبا 50 سال قبل از موتور احتراقی، ساخته شدند.
قرن نوزدهم: ‎
از نخستین خودروی برقی در فاصله سالهای 1832 تا 1839 رونمایی گردید. اساس توسعه در زمینه خودرو های الکتریکی، در فاصله این سال ها رقم خورد که رابرت‎ ‏اندرسون فیزیکدان اسکاتلندی یک کالسکه بدون اسب با باتری غیرقابل شارژ ساخت. تا قبل از آن، «بخار آب» نیروی پیشرانه نخستین نسل از کالسکه های بدون اسب را تشکیل می داد اما منبع‎ ‏انرژی قابل اتکایی برای وسایل نقلیه شخصی به شمار نمی رفت. از زمانیکه باتری اختراع شد، موتورهای‎ ‏برقی هم به دنبال آن ساخته شدند و ظرف مدت کوتاهی از آن باتری ها و موتورها در کالسکه ها استفاده‎ ‏شد. فعالیت شیمیدان هلندی «سیبراندوس استراتینگ» هم در سال 1835 به توسعه یک کالسکه الکترومغناطیسی انجامید که بعنوان قدیمی ترین وسیله نقلیه الکتریکی، کماکان در معرض نمایش است.



قرن بیستم:
بر خلاف انتظار برای توسعه خودرو های الکتریکی در قرن بیستم، هزینه بالا، حداکثر سرعت کم و برد کوتاه خودرو های الکتریکی با باتری در مقایسه با خودرو های موتور احتراق داخلی، منجر به کاهش استفاده از آنها در سراسر دنیا شد. عرضه بنزین ارزانقیمت و شروع آسفالت جاده ها باعث شد موتورهای احتراق داخلی، معابر را فتح کنند. طی دهه 1920 با کشف نفت در تگزاس، قیمت بنزین بشدت کاهش پیدا کرد. جایگاه های بنزین در کنار جاده های آسفالت ظاهر شدند، توسعه وسایل نقلیه الکتریکی یا هیبریدی اساساً متوقف گردید و تا سال 1935، این خودرو ها رفته رفته از رونق افتادند. ‏در نیمه قرن بیستم، کمبودهای ناشی از جنگ جهانی دوم سبب افزایش علاقه به وسایل نقلیه الکتریکی را به همراه داشت. گر چه به رغم حمایت دولت ها از تحقیق و توسعه، خودرو های برقی با استقبال خوبی از جانب مصرف کنندگان مواجه نشد و شرکتهای فعال در این حوزه هم بقای چندانی نیافتند. به دنبال جنگ جهانی دوم، کمبود فرآورده های نفتی، علاقه و تولید خودرو های الکتریکی را احیا کرد. ‏اواخر این قرن بیستم با رشد علاقه به خودرو های الکتریکی همراه بود. طی دهه 1970، فیات، جنرال موتورز و نیسان نمونه های اولیه ‎EV‏ را بعنوان محصولات کانسپت توسعه دادند. فولکس واگن هم در سال 1985، نسخه های الکتریکی و هیبریدی خودرو های محبوب گلف خویش را آزمایش کرد.
جذابیت خودرو های برقی در قرن جدید
در آغاز قرن بیست ویکم خودرو های برقی و هیبریدی در کنار خودرو های گازسوز در جاده ها جای گرفتند و خودرو های ‎پریوس‏ (تویوتا)، نیسان و تسلا، فصل جدیدی را برای وسایل نقلیه الکتریکی رقم زدند. در حالیکه برندهای مختلف، با سرعت پایینی در این راه حرکت می کردند، ظهور تسلا جهش بزرگی را
در زمینه خودرو های الکتریکی رقم زد و خودروسازان قدیمی را تخت فشار قرار داد تا خط تولید خودرو های الکتریکی را توسعه دهند. در سال 2012، مدل ‎S‏ بعنوان نخستین وسیله نقلیه مسافربری تسلا ارائه شد و در سال بعد به پرفروش ترین خودروی الکتریکی در ایالات متحده تبدیل شد. در همین سال برند رنو هم «زوئی» را معرفی نمود که پرفروش ترین خودروی برقی اروپا در تمام دوران لقب گرفت.


در بازار خودروی ایران اما عدم آمادگی زیرساخت های تأمین انرژی خودرو های برقی، مانعی برای ورود این محصولات به خیابان ها بوده است. گرچه خودرو های الکتریکی، سابقه محدودی از واردات به بازار ایران را داشته اند اما این روند تابحال به صورت رویدادی عام و جدی پیش نرفته است. واردات محصولات نیمه برقی ‎(Hybrid)‏ قدمتی بیشتر از یک دهه ندارد. در چنین شرایطی آن چه از برندهای مطرح و پیشرو انتظار می رود، اینست که در جهت اهداف زیست محیطی و عبور از مصرف سوخت های فسیلی، دست به اقدامات عملی بزنند و برای دسترسی هر چه بیشتر مشتریان به خودرو های پاک، گامهای بزرگتری بردارند. در این میان، برند نوآور فونیکس بعنوان نامی که با لوکس بودن و تولید مبتنی بر تکنولوژی به عرصه فعالیت در بازار خودرو ایران ورود کرده، در نمایشگاه خودرو وزارت صمت در سال 1401 از برنامه خود برای تولید محصولاتی دوستدار محیط زیست اطلاع داد. از سویی محدودیت سوخت های فسیلی و استهلاک مضاعف خودرو های بنزینی-دیزلی و از طرفی، مبحث جدی آلودگی هوا در کلان شهر های کشور، فونیکس را بر آن داشت در زمینه خودرو های الکتریکی هم پیشگام باشد. این برند برنامه های گسترده ای برای عرضه محصولات سازگار با طبیعت در چارچوب EV (تمام برقی) و PHEV (پلاگین-هیبرید) دارد که طی‏ ماه های آتی، میتوان رونمایی از آنها را به نظاره نشست.
انتهای رپرتاژ آگهی



منبع:

1402/03/06
14:42:24
317
0.0 / 5
موضوعهای خبر: ارز , بازار , تكنولوژی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
almur

المور

لاکشری و فشن

almur.ir - حقوق مادی و معنوی سایت المور محفوظ است